Gondolkodók Klubja

" Mindenki tudja,hogy bizonyos dolgokat nem lehet megvalósítani, mígnem jön valaki, aki erről nem tud, és megvalósítja." Albert Einstein

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Hozzászólások

  • Benke Miklos Zoltan: www.youtube.com/watch?v=HX5aRzXUzJo ..ez is a marketing része.. :) (2014.09.17. 10:54) Mi is az a marketing ?
  • Bölcs_Elek: A jó tündér azt mondja a nyuszikának: - Teljesítem két kívánságodat. - Legyen inkább három! Hiszen... (2011.06.07. 15:48) Korunk közgazdasági axiómái 2.
  • Gondolkodók Klubja: BOLDOG, BÉKÉS ÉS ÁLDOTT HÚSVÉTI ÜNNEPEKET KÍVÁNOK MINDEN OLVASÓMNAK ! (2011.04.21. 22:13) TARTALOMJEGYZÉK - ÖSSZEFOGLALÓ
  • travian arany ingyen: Fantasztikus! (2011.03.14. 04:22) Az idő
  • Bölcs_Elek: Sikerekben gazdag, boldog új évet kívánok én is neked Laci ! Köszi a sok tartalmas bejegyzést ! Bí... (2011.01.01. 21:50) Az üzleti terv elkészítése - 4

AMIRŐL ITT OLVASHATSZ

Látogatói statisztika

Korunk közgazdasági axiómái 3.

2009.10.29. 20:24 - Gondolkodók Klubja

5. axióma: Minden társadalmi kölcsönhatás felfogható piaci folyamatként.

 

Piacon a közgazdaságtan egy sokkal absztraktabb fogalmat ért, mint egyszerűen egy hely, például a Nagyvásárcsarnok, ahol mindenféle dolgokat lehet vásárolni. A piac a kölcsönös gazdasági kapcsolatok teljes rendszere, ahol a gazdaság résztvevői mintegy „árcédulákkal” látják el a rendelkezésre álló erőforrásokat, és ezzel segítik a gazdasági döntések meghozatalát. A piac tehát az egymással folyamatosan versengő keresleti és kínálati ajánlatok összessége.

Ez a fogalomalkotás ugyan általánosabb és absztraktabb a piac szokásos hétköznapi fogalmánál, de nem abszurd. Ám a társadalmi kölcsönhatásoknak az ilyen „adok-veszek” ügyletek csak egy kis részét teszik ki. A pszichológiában a társadalmi kölcsönhatások alatt, a nagyobb társadalmi csoportok egymást befolyásoló viselkedéseit vagy attitődjeit értik. A gazdaságtan paradigmája azonban alapvetően különbözik a pszichológia  szemléletmódjától.Eszerint a társadalmi csoportok viselkedései is az egyéni választások következtében kialakuló piaci folyamatok eredőinek tekintendők. Ez még a kormányzatok tevékenységére is vonatkozik.

Az egyének saját érdekeiket követik, kölcsönösen alkalmazkodnak egymás választásaihoz, és viselkedéséhez, miközben betartanak sokféle általános játékszabályt, amelyeknek egy jelentős részét a kormányzatok alakítják ki. De a gazdaságtan paradigmája szerint maguk a játékszabályok is piaci megoldások eredőjének tekintendők. Sőt az is, hogy ezeket a játékszabályokat milyen mértékben tartják be az emberek.

Több szempontból is specifikus terület a közgazdaságtan. Egyik jellemzője, hogy művelői számára nemigen adódik lehetőség alkotni, a szó hagyományos értelmében. Művelőinek tevékenysége többnyire sajnos a vizsgálódásra és a már meglévő, kialakult helyzetek és folyamatok magyarázatára korlátozódik. Az eseményeket viszont kevésbé tudják befolyásolni, hiszen a politika, és főleg a tőke érdekei mindig erősebbek.

A közgazdászok általában csak a politikusok tanácsadói lehetnek, ami megint egy visszás helyzetet eredményez. Valahogy egyszerűen úgy lehetne ezt szemléltetni, ha hasonlattal kellene élni, hogy a hozzáértők megterveznek egy szinte minden szempontból tökéletes személygépkocsit, melyet aztán a hozzá nem értők a saját önös érdekeiket szem előtt tartva kisezer módon megváltoztatnak, miután maga a jármű már egyáltalán nem hasonlít az eredetire. Talán ezért nem sikerült még egy olyan általános gazdasági modellt találni, mely az emberi civilizáció mai fejlettségi szintjén tartós és fenntartható fejlődést biztosítana, ugyanakkor emberi körülményeket is a Föld egész lakosságának.

A XXI. század elején a szakma egyik legjelesebb képviselője sokak egyöntetű véleménye szerint Joseph E. Stiglitz, amerikai közgazdász. Indiában született 1943-ban. Közgazdasági tanulmányait az Egyesült Államokban végezte, tudományos munkáját a Yale Egyetemen kezdte. Már 1979-ben a John Bates Clark-díjjal tüntették ki. Ilyen kitüntetést kétévenként ítél oda az Amerikai Közgazdasági Szövetség olyan 40 év alatti közgazdászoknak, akik a legjelentősebb eredményeket érik el. 2001-ben megkapta a közgazdasági Nobel-emlékdíjat George Akerloffal és Michael Spence-szel együtt. Mindhárom kutatót az aszimmetrikus piaci információk kutatásáért díjazták.

Stiglitzről tudni kell még, hogy korábban a Világbank alelnöke, vezető közgazdásza volt. Egyik alkalommal ellenőrizte, milyen sorsra jutott az a segély, amelyet egy afrikai állam szegényeinek utaltak ki. Megállapította, a pénz négyötödét az ügy lebonyolításával megbízott multinacionális cég tulajdonította el, egyötödét pedig a helyi vezetők vágták zsebre. Egyéb hasonló tapasztalatok miatt, elhagyta a Világbankot, és megírta első elemző könyvét. Ennek magyar fordítása is megjelent 2003-ban: J. E. Stiglitz: A globalizáció és visszásságai címmel. Lényegében, már életútja alapján a globális gazdasági folyamatok egyik legjobb ismerője lehet, ugyanakkor szókimondó, kritikus magatartása tette, illetve teszi mind népszerűbbé világszerte.
A válság kialakulásának egyik fő oka Stiglitz véleménye szerint (is) a hiányzó felügyelet volt. Az amerikai szabályozó hatóságok annyira meg voltak győződve arról, hogy a piac mindent helyre rak, hogy meg sem fordult a fejükben a beavatkozás gondolata. Arra a felvetésre, hogy lehet az, hogy a Wall Street-i felelősök sem voltak a veszély tudatában, Stiglitz azt írta: mások pénzével játszanak, hogyan lehetne érzékük a kockázatokhoz. Korábban már azt is kifejtette, hogy a válság nem meglepetésszerűen következett be, a bankvezetők egyszerűen csak nem voltak hajlandók tudomásul venni és beszélni róla, eltitkolták a fenyegető jeleket. Stiglitz már a kilencvenes években figyelmeztetett a lakástulajdonosoknak nyújtott rossz hitelek veszélyes következményeire, de az akkori pénzügyminiszter nem akart hallgatni rá. Alan Greenspannek az amerikai jegybank élére történt kinevezése is azt a jelzést sugározta, hogy a piac szabályozása nem kívánatos – emlékezett vissza nemrégi nyilatkozatában Stiglitz. Úgy vélekedett, hogy a pénzpiacon egyfajta sebességkorlátozást kellene bevezetni, létre kell hozni egy állami felügyelő bizottságot, amely ellenőrizné a piacon forgalmazott termékeket. Nem véletlen tehát, hogy könyvét a következőkkel zárja: „A piacgazdaság kritikusai szerint az Amerikát, és kisebb mértékben Európát is megrengető botrányok, amelyek egy részét leírtam e könyvben, megerősítették a globalizációval kapcsolatos kétségeket. Ha az üzleti világ irányítja a globalizációt, és az üzleti világ annyira korrupt, amennyire annak látszik, akkor szükségünk van valami másra is. A piac támogatói ezzel szemben az általa – és nemcsak a fejlett ipari gazdaságokban élő kevesek számára – hozott fellendülést emelik ki. Szeretnék eloszlatni azt a felfogást, hogy a kapitalizmus válsága a fejlődés rendellenességére utal; szerintük ez csak egy kis zörrenés az egyébként szabályosan működő gépezetben”. A könyv utolsó sorai is sokatmondóak: „A globalizáció hatással van a világ különböző részein formálódó társadalmakra. És pontosan azért erősödtek fel annyira a globalizációval kapcsolatos érzelmek, mert a világ más részein élők tisztában vannak azzal, hogy olyan politikát erőltettünk, amely külföldön növelte az egyenlőtlenségeket, és tradicionális intézményeket ásott alá. Létezik alternatív jövőkép, amely a társadalmi igazságosságon, az állam és a piac kiegyensúlyozott szerepén alakul. Ezért a jövőképért kellene küzdenünk”.

Az utóbbi harminc évben Mexikótól Brazílián át Malajziáig kialakult válságok a Nobel-díjas kutató véleménye szerint nagyjából a mostanihoz hasonló szerkezetűek voltak. Jellemző volt rájuk, hogy a bankok rosszul mérték fel a kockázatokat. A helytelen hitelezési gyakorlat következtében végül maguk is nagy bajba kerültek és magukkal rántották a gazdaságot. A kormányok közbeléptek, megmentették a pénzügyi szektort, ami azonban még inkább ösztönözte a fenntartható gyarapodás helyett a rövid távú profitra törekedő viselkedést. A hatékony felügyelet nélkül és mind kevesebb korlátozással működő bankszektor időközben hatalmasra duzzadt, és a legtöbb helyen rátelepedett a politikai-állami szférára.

Az amerikai gazdaság kilátásairól szólva Stiglitz kifejtette, hogy a mély válság után hosszan tartó pangás következhet. A növekedés nem lesz elég erőteljes ahhoz, hogy új munkahelyek jöjjenek létre nagy számban, így aztán technikailag ugyan elhagyja a recessziót Amerika, de felüti a fejét az úgynevezett „japán betegség" – véli, utalva a távol-keleti ország gazdaságára, amelyet évtizedek óta nem sikerül tartós növekedési pályára állítani.

Jelentős Stiglitznek az a nyilatkozata is, mely ugyancsak a válság kitörése után hangzott el: „Tudom, hogy a következő szavaim miatt sokan elítélnek, de szerintem Venezuelában, Bolíviában, Malajziában a kormányok jó cél, az országaikban termelt vagyon igazságos elosztása érdekében politizálnak. A népbe invesztálnak, a tömegek élet- és tudati színvonalát emelik, ergo: a jövőt építik. Az Egyesült Államokban viszont a Wall Street az úr. Ellenáll minden olyan újításnak, amelyben saját profitkilátásai korlátozását sejti”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Latin-Amerika a piaci fundamentalisták elképzeléseit valósította meg, vagyis privatizált, liberalizált, árstabilitásra törekedett, és reménykedett, hogy a fellendülés előbb-utóbb eléri a legszegényebbeket is. De ezt eddig sajnos semmilyen kutatás nem bizonyította be. Ázsia viszont a maga útját járta. Erős állami szerepvállalás mellett bizonyos iparágak fejlesztésére törekedtek, befektettek az oktatásba, a technológiai fejlesztésekbe, nemcsak az infláció féken tartására, hanem a foglalkoztatásra is ügyeltek - miközben Latin-Amerikában megugrott a munkanélküliség. Kínában például arra is figyeltek, hogy új cégek szülessenek, ne csak a régieket alakítsák át. Ironikusan hangzik, de a kínai, nevében kommunista kormány jobban megértette, hogy mit jelent a piacgazdaság és hogy működik a kapitalizmus, mint a latin-amerikaiak.

A globalizációról különböző szakemberek különböző módón vélekednek, de be kell látnunk, hogy globális világunk társadalmi kölcsönhatásai a világpiac folyamataival azonosulnak .

A globalizáció fogalma a mai köznyelvben nagyon fontos szerepet játszik, mint egyes fejlődési irányokat vagy szakaszokat igazoló, megmagyarázó jelenség a késői modernitás korában.

A globalizációnak elsősorban gazdasági, másodsorban politikai aspektusai vonják általában magukra a figyelmet. A gazdasági életben ezzel magyarázható:

– A világpiac kialakulásának – kialakításának – szükségessége;

– A nemzeti, regionális és világvonalon végbemenő, bárcsak bizonyos szektorokban észlelhető, integrálódási folyamat;

– A termelési központok átcsúsztatása, a munkaerő és egyéb termelési feltételek olcsósága szerint, egyes országokból és vidékekről más országokba és vidékekre annak ellenére, hogy ez a globalizációval igazolt folytatólagos átrendeződése a világtermelési „térképének”, – az automatizálással és a legkorszerűbb információs technikák alkalmazásával együtt, – állandó, úgynevezett. strukturális, munkanélküliséget teremt nemcsak a legfejlettebb országokban, hanem sokszor azokban az országokban is, amelyek az előző években a globalizációs folyamatok haszonélvezői voltak;

– Végül meg kell említeni, a globalizációval magyarázott gazdasági jelenségek példái között, a financiális piacok egyre inkább növekedő súlyát; melynek egyik legfontosabb gyakorlati példája az, amit ma világszerte a „részvények értékének növekedése'” normájának hívnak, s amely szerint a részvény osztalékok állandó növekedése egy vállalat hatékonyságának legfőbb mértéke. Ez a norma aztán, mintegy törvényszerűleg, növekvő munkanélküliséggel párosul, s egyre hatalmasabb szociális zavargásokat okoz.

A financiális piacok a kommunikációs technikák óriási fejlődésének következtébenglobalizálódhattak, egy valóságos financiális világpiacot hozva létre, de ennek ellentéteként globális integrációjukkal ellenkező arányban nőtt és növekszik a rajtuk rendszeresen eluralkodó bizonytalanság állandóan a piaci feltételek összeomlásával fenyegetve őket, melynek kísértete Damoklész kardját lebegteti a fejük felett.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

A globalizáció a késői modernitás  uralkodó ideológájának fő tétele. A globalizáció fogalmának meghatározását azért szükséges ezzel a megállapítással kezdeni, mivel ez a jelenség a késői modernitás minden jó és rossz oldalát összegezve fejezi ki – éppen azért, mert senki nem tudja pontosan mi az értelme, még azok sem, akik tudatosan használják saját, jól felfogott érdekeik előmozdítására.

Ugyanakkor a globalizációnak mint a késői modernitás uralkodó paradigmájának vagy ideológiájának elemzése különösképpen megkönnyíti korunk alapvető ellentmondásainak, az elröppenő reményeknek és a valóságos nehézségeknek és szenvedéseknek elemzését – pontosan azzal a céllal, hogy valamennyire is fellebbenthessük a fátylat az emberiség ismeretlen és ugyanakkor megismerhetetlen jövőjének mikéntjéről.

Ma az egész világon isznak Coca-Colát és fogyasztják a hamburgert – ez a globalizáció a legalacsonyabb nívón. Sok ember, maximálisan használva intellektuális képességeit, naponta olvassa a bulvár napilapokat (New York Post, Sun, France Soir, Bild, stb.), nézi az esti televízióadásokat addig, amíg el nem alszik, vagy hallgatja a rádió által adott híreket, melyek a nagyvilággal való egyetlen kapcsolatát jelentik, – globalizáció egy valamivel magasabb fokon. Üzleti kapcsolatok és tranzakciók behálózzák az egész világot – a világpiac – a globalizáció leginkább elterjedt értelmezési módja; végül a nagy többség azt hiszi, hogy saját maga dönti el a saját és az eljövendő nemzedékek exisztenciájára vonatkozó legfontosabb kérdéseket a demokratikus politikai élet keretében – ez a globalizáció legmagasabb foka .

Az emberek legfontosabb anyagi szükségei mindenütt azonosak, s a szülői szeretet is, ugyanaz bárhol született is valaki, – ezek a jelenségek a biológiai univerzalizmushoz tartoznak; az egyes ember alapvető pszichológiai szükséglete hogy egy közösséghez tartozzon, egy embercsoportnak részét képezze – ez exisztenciális univerzalizmus. Az ember mindenütt a saját maga világának megalkotója, saját léte exisztenciális perspektíváinak megteremtője, s ez az öntudatos szándékosság az alapja a kulturális univerzalizmus vonásainak, melynek azonban részét képezi az is, hogy egyes embercsoportok élettapasztalataiknak szimbolikus vagy mitikus kifejezést adnak, vagy éppen művészeti alkotásokban örökítik meg őket. Végül, a vallásos hit és áhítatosság, az immanens realitáson túli életben való hit, ez a spirituális univerzalizmus lényege.

De a mai ember szempontjából a Coca-Cola és MacDonald mindenütt való jelenléte, a világpiacon folyó könyörtelen harc a hatékonyság és az agresszív eladási módszerek szabályai szerint, és a hatalom demokratikus legitimitásába vetett 'vallásos' hit (még akkor is, ha ez a hatalom tönkreteheti emberi exisztenciánkat), jelentik korunk világában a globalizáció mindennapi valóságát. Ez a kép természetesen leegyszerűsíti, egyes inkább a képzeletet megfogó tényekre redukálja le a korunkbeli globalizáció komplex folyamatát, s nem ad számot ennek a médiák által mesterségesen kialakított jellegéről.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy másik változata a globalizációs folyamat leírásának (például Roland Robertson egyes írásaiban) igazoltnak látja, hogy a világtörténelem folyamán mindig voltak hasonló folyamatok, hiszen globális események, általános jellegzetességek, termékek, kulturális és szociális vonások találhatók és ismétlődnek a világ különböző vidékein, a történelem folyásának különböző korszakaiban. 

A globalizáció legfőbb jellemvonásai a következők:

(a) Egy világnézet, melynek legfontosabb részei:

(i) Egy szekularizált világfelfogás, melynek értelmében a vallásos hit szerepét a mai (óriási eredményeket produkáló de ugyanakkor ez emberiséget végveszélybe hozó) tudományosság veszi át;

(ii) Kultúránk ethosza és gyakorlati elvei globális átalakításának eredményeképpen az igazi, valóságos morál teljes eltűnése, tekintve, hogy minden emberi tevékenység irányadói kizárólag egyes individuális- vagy csoportérdekek és az általuk megkövetelt voluntarista célravezetettség. Így olyan helyzetbe jutottunk, hogy a morális magatartás mércéiként csak törvényeket vagy a hatóságok által kiadott szabályzatokat ismer el a társadalom, tehát olyan mércéket, amelyeket minden korban emberek alkotnak, és amelyeknek betartására emberek ügyelnek fel;

(iii) Az emberi kapcsolatok személytelen alapokra való helyezése, mely egy 'atomizált' társadalmat teremtett, személyiség nélküli szubjektumokra alapozva, megsemmisítve az ebben a társadalomban élő egyének szerves és kulturális közösségekhez való tartozását és azok hagyományaiba való önkéntes asszimilálódását. Mindez azzal a céllal történik, hogy a mindenható államtól való közvetlen függöségbe jussanak, mely az Isten, mint Atya, szerepét veszi át s melyet az ideológia jóakaratúnak és jótékonynak deklarál.

(b) A társadalmi megnemértés és széthúzás, mely a hagyományok integráló, bár minden kor körülményeihez adaptálódó hatása eltűnésének következménye; s mindez egy olyan társadalomban, mely ideológiailag egy radikális egalitárianizmus megvalósítását akarja elérni, de a valóságban olyan mértékben növeli az élet különféle térein megmutatkozó egyenlőtlenségeket, hogy ezek a társadalmi erőket a kirobbanás, egy majdnem állandósuló 'szociális' terrorizmus felé vezeti. Ugyanakkor az élet alapvető feltételei egyre romlanak és a közéleti szereplők között a kommunikáció lehetősége és egy konszenzus elérése egyre inkább lehetetlenné válik.

(c) Bizonyos, meghatározott körülmények feltételeihez igazodó, gazdasági mechanizmusok és viszonylatok jogosultságának kiterjesztése az egész világra – a világpiac – mely, ahelyett hogy a gazdasági jólétet növelné minden kultúrkörben annak specifikus adottságait tekintetbe véve, legtöbbször csak csalékonyan hatékonynak bizonyuló gazdasági intézkedéseket erőszakol rá egyes társadalmakra azok érdekében, akik az un. piaci erőket és mechanizmusokat manipulálják.

(d) A demokratikus folyamatok bálványként való kezelése, mintha ezek az összes társadalmi problémákat képesek lennének megoldani, bár végeredményben a demokratikus politika nem más, mint egy legitimációs folyamat (messze vagyunk a demokrácia elsődleges jelentésétől), amely a mai körülmények között a mindenkori politikai és gazdasági hatalmon levők legitimációját szolgálja. Ezt szolgálja még akkor is, ha figyelembe vesszük hogy a hatalmon levők lefelé vagy felfelé való mozgása gyakori jelenség nem a demokratikus folyamatok eredményeképpen, hanem a társadalmi és politikai erők mozgását reflektálva.

(e) A világ globális közösséggé való átformálódásának elröppenő álma, melynek legfőbb inspirálója az un. információs és kommunikációs forradalom – a médiák egész világot átölelő befolyása és az internet által biztosított technikai lehetőségek – abban a várakozásban, hogy a térbeli és időbeli távolságok megszűnése mindennek és mindenkinek teljes uniformizálódását hozza majd magával. Ezt a csalóka álmot egy széles ágens-hálózat propagálja nagyrészt a globalizáció ideológiáján keresztül,

- akik vagy ebből a tevékenységből élnek vagy képtelenek intellektuálisan átfogni a globalizációs jelenségek komplex voltát, s az általános ideológiai 'nyomást' , vagy

- a hatalmon levők utasításait követve hirdetik a 'kis faluvá lett' világ evangéliumát.

Akik a kapitalizmust vagy a neoliberális gazdaságpolitikát ellenzik, gyakran "globalizációellenes" retorikát használnak. Ezzel azonban csak tovább mélyítik a fogalmi zűrzavart. Nem azt mondom, hogy ne vitatkozzunk a kapitalizmusról vagy a neoliberalizmusról. De ne keverjük bele a vitába a globalizációt, mert az nem a kapitalizmus vagy a globális vállalatok - egyébként marxista ihletésű - világuralmáról szól. Azzal sem jutunk előre, ha a globalizációt a Disney-McDonalds-Valóságshow csomagba bújtatott amerikanizációval azonosítjuk, amely elnyomja a helyi kultúrákat. Miért nem beszélünk arról, hogy a mi helyi kultúránk is kijut a nagyvilágba? Miért nem beszélünk arról, hogy még több jusson ki, mint eddig? Mert ez ugyanúgy a globalizáció része! Mindenkinek szíve joga, ha nem tetszik neki a kapitalizmus vagy Amerika. Ám ha ezt globalizációkritikába csomagolja, akkor ezzel nem segíti, csak nehezíti a globalizáció megértését. Egy olyan közös gondolkodást szeretnék elősegíteni, amely túllép a "jó-e vagy sem a globalizáció?" kérdésén. A lényegről kell beszélni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Kialakult egy olyan globálisan integrált gazdaság, amelyben egy farmernadrág, egy autó vagy egy DVD-lejátszó - alkatrészek formájában - akár több tízezer kilométert is utazhat az előállítása során. Megerősödtek azok a globális hálózatok, amelyek a Föld távoli pontjain lévő gazdasági és társadalmi szereplőket összekapcsolják. Megjelentek azok a transznacionális vállalatok, amelyek a nemzetállami határokat megkerülve integrálják a világgazdaságba a világ legtávolabbi városait, régióit. Ekkortól veszti értelmét a nemzetgazdasági termelés, export és import fogalma, mivel helyettük megerősödtek a globális nagyvállalatok hálózatai, illetve a hálózatokon belüli termelési és beszállítási folyamatok. Fogyasztóként ebből a globális márkákat látjuk: a McDonalds hamburgert, a Nike sportcipőt vagy a Nokia mobiltelefont. Ezek a globális termelési hálózatok radikális szerepváltoztatásra késztetik a társadalmi és politikai élet szereplőit is. A nemzetállami szereplők fokozatosan veszítenek erejükből, miközben a globális, valamint a velük együttműködő regionális és helyi szereplők jelentősége felértékelődik. A történelmet a gazdaság és a társadalom területi szerveződési szintjeinek folyamatos változása kíséri. Ez a szint évezredekig a birodalom volt, évszázadokon át pedig a nemzetállam. Most a nemzetállam feletti, a globális, illetve a nemzetállam alatti, a regionális szint kerül előtérbe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oszama bin Laden 2001. október 7-én világszerte sugárzott beszédének televíziós képein az al-Kaida-vezér bal kezében egy AK 47-es Kalasnyikov géppisztoly volt látható, a jobb csuklóján pedig egy Timex márkájú amerikai karóra. A globalizáció olyan sűrű hálót szőtt a világban, amely híveit és ellenfeleit egyaránt befonja.

A személyes kommunikációra épülő szolgáltatások napjainkban akár tízezer kilométernyi távolságot is átszelhetnek. Amikor például New Yorkban egy ügyfél felhívja a helyi bankfiókot, kérdéseire többnyire az indiai Újdelhiből vagy Bombayből kap felvilágosítást. Nem véletlen, hogy mára India a "világ háttérirodájává" vált, mivel a kilencvenes évek eleje óta nagy világcégek egész sora telepítette ki Indiába a rutinjellegű irodai munkafolyamatokat, így a telefonos ügyfélszolgálati központokat.

A problémákat nem a globalizáció okozza, hanem az, hogy nem jól válaszolunk kihívásaira. Nézzük például azokat a városokat és régiókat, amelyek sikeresek voltak az elmúlt időszakban, mert hát ilyenek is vannak. Ezek nem azon morfondíroztak, hogy jó-e vagy sem a globalizáció, hanem azon, hogyan tudják a helyi adottságokat a globális erőforrásokkal összekapcsolni. Ezért az a kérdés, hogy miként lehetne országunk és valamennyi polgára a globalizáció nyertese.

A globalizáció kora két törvényt parancsol. Aki kimarad, az lemarad - leszakad gazdasági versenyképességben és életszínvonalban. A másik törvény pedig azt mondja: aki csak passzívan befogad, és nem tesz hozzá semmit saját adottságaiból, értékeiből, erőforrásaiból a globális hálózatokhoz, az szintén lemarad. Mi ilyen passzív befogadók voltunk az elmúlt évtizedekben. Befogadtuk a külföldi tőkét, és csak az olcsó hazai munkaerőt adtuk hozzá. Ebből pedig nem lehet felzárkózni. De ezért nem a globalizáció a felelős, hanem az a gazdaságpolitika, amely csak olcsó bedolgozóként tudta integrálni a világba a hazai munkaerőt és a vállalkozókat. A feladat tehát nem a globalizáció kárhoztatása - ez egyébként is csak szimpla piacellenesség -, hanem olyan gazdaságpolitika megteremtése, amely növeli a hozzáadott hazai szellemi értéket. Az eddigi idők  passzív alkalmazkodása után épp itt az ideje annak, hogy végre hazai tudással, vállalkozói szellemmel és kulturális értékekkel "kitámadjunk" a nagyvilágba. Mert ezt várja el tőlünk a globalizáció, és ezt várja el a gazdasági felzárkózás követelménye is.

 

 

 

 

Folytatás a következő részben.

 

Szép napot kívánok !

                                                                                        Vastag László

                                                                                     Magyarkanizsáról

 

 

Források:

- www.hetivalasz.hu

Interjú Cséfalvay Zoltán egyetemi tanárral

- www.magyarszo.com

Tóth Péter:  A közgazdaságtan rocksztárja

- www.nol.hu

Az európai tehén és az afrikai szegény

Joseph Stiglitz Nobel-díjas közgazdász

Ázsia sikeréről és Amerika felelősségéről

- Gazdaság-pszichológia – OSIRIS TANKÖNYVEK

Szerkesztette Hunyady György –Székely Mózes

- Segesváry Viktor : A globalizációs álmok

után egy széttöredezett világ felé

Mikes International Hága, Hollandia

- Georgikon Mezőgazdaságtudományi Kar, Keszthely

Gazdasági és Társadalomtudományi Tanszék

Tóth Gergely : A globalizáció

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vastag.blog.hu/api/trackback/id/tr201484948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bölcs_Elek 2009.11.06. 21:03:40

Háát igen Vastag ...de elmesélek neked egy történetet, íme :

Kovács Jánost pontosan reggel 6 órakor ébresztette órája (made in China). Amíg a kávéfőzője (made in China) a reggeli kávét (product of Brasilia) csepegtette, lezuhanyozott, a hajszáritóval (made in Taiwan) megszárította a haját, a villanyborotvájával (made in China) megborotválkozott. Egy pólót (made in India) és farmert (made in Singapore) húzott. Lábait sportcipőbe (made in Korea) bujtatta. A kenyérpirítójából (made in Philippines) kinyert pirítóst reggelizett, majd menedzserkalkulátorán (made in Mexico) megnézte aznapi feladatait. Az óráját (made in Switzerland) beállította a rádió (made in China) alapján, beült autójába (made in Germany) és mint már hónapok óta, álláskeresésbe fogott. Az ismét eredménytelen nap végén János hazament, papucsot (made in China) húzott, fogott egy üveg bort (made in France) és bekapcsolta tévéjét (made in Japan). Amíg a brazil sorozatot nézte, elgondolkodott, miért nem talált ma sem egy jól fizető hazai munkahelyet ...

Gondolkodók Klubja 2009.11.09. 19:46:19

Örülök, hogy folyamatosan olvasod bejegyzéseimet...ez a Kovács János történet nem a legújabb keltezésű, de elgondolkoztató...mert hát abból a munkanélküli segélyből is meg kell tudni "élni" valahogy...nem tudom, hogyan futja francia borra és német autóra...amikor mi, akiknek munkahelyük van , mind nehezebben tudjuk beosztani fizetésünket (kínai óra, csapvíz és bicikli)...de mindezt figyelmen kívül hagyva...
...Jánost ki nevelte így ? ... a globalizált világ, a média ... nem csak őt, hanem mindannyiunkat...igaz mind gyakrabbak a reklámok, amelyben felhívják a figyelmet a hazai termékek előnyeire...ha még akadnak ilyen termékek...és arra kell törekednünk, hogy minél több ilyen termék legyen...úgy anyagi, mint szellemi...és akkor majd egyszer János/esetleg unokái hazai kávéfőzőjében főtt, hazai pörkölésű kávét fog fogyasztani minden reggel munkába indulás előtt...és esetleg egy hazai gyártmányú személygépkocsival fog munkába menni.
...mit tettünk azért, hogy ez ne így / de legalább ne ilyen mértékben történjen ?
...és mit teszünk azért, hogy ezen változtassunk ?

Ezek szerintem mind fontos kérdések, melyekben hatékony döntéseket csakis azok hozhatnak, akiknek elegendő információjuk van ehhez...mi akik a médiákon keresztül értesülünk a történésekről, megint csak azt tudjuk, amit mondani akarnak nekünk és amit szűkebb környezetünkben tapasztalunk mindennapjainkban.

Mégegyszer köszi a kommentet és köszi a kis történetet.

Szép napot !

Vastag Laci

Bölcs_Elek 2009.12.19. 21:45:29

És akkor hogyan Laci ?
Ezt olvastad-e ?

"Tejpatakok folytak az utcákon – ha most az év végén visszapillantva a magunk mögött hagyott esztendőre legjellemzőbb eseményt keresnénk, akkor ez ott lenne a legesélyesebbek között.
Nemcsak több európai országban megismétlődő esetről van szó: a tiltakozásnak ez a módja része annak a kontinensméretű harcnak, amelyet a mezőgazdasággal foglalkozók indítottak helyzetük szakadatlan romlásának feltartóztatására. Mert azt még esetleg francia sajátosságnak tarthatnánk, hogy a tiltakozás különböző formáihoz folyamodtak a francia gyümölcs- és főzeléktermesztők, hisz az ő helyzetüket jelentősen megnehezítette, hogy nemcsak megszűnt az az európai segély, amely 1992 és 2002 között 500 millió euróhoz juttatta őket, hanem ráadásul az Európai Unió megállapította: a francia állam két éven át illegálisan segítette őket, és most visszaköveteli ezt a pénzt. Az viszont már európai jelenség, hogy a parasztok mindenütt úgy számítják: átlagosan 30 százalékkal csökkent keresetük; mindenütt arra panaszkodnak, hogy alacsonyak az árak, a nyakukon maradnak a termények, miközben a piacot elárasztja a rossz minőségű termék, mindenféle pancsolt italokat isznak az emberek a természetes gyümölcslé helyett; hogy Franciaországban már csak 800 ezer ember dolgozik a mezőgazdaságban (ez az eltartottakkal együtt 1,6 millió állampolgárt jelent), mégis tovább akarják csökkenteni a mezőgazdaságból élők számát. És e sok panasz közepette áthidalhatatlan ellentmondásba kerülnek az európai államok: mind több tényező követeli a mezőgazdaság segélyezésének csökkentését, ugyanakkor az állam nem vonulhat ki a mezőgazdaságból.
A mezőgazdasági segélyek csökkentését az EU-ban több belső és külső tényező követeli. Az EU-n belül eddig már kétszer – 1999-ben és 2003-ban – kikényszerítette a közös mezőgazdasági politika megváltoztatását, és most is sürgős a reform, mert mind többen tarthatatlannak vélik, hogy az unió szintjén a nemzeti jövedelemnek csak néhány százalékát adó és a lakosság jelentéktelen részét foglalkoztató mezőgazdaság a közös költségvetésnek csaknem a felét elviszi. Amikor vajhegyek halmozódtak, feladták a túltermelés támogatását, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) nyomására mérsékelték a kivitel támogatását, amikor túl hangosak lettek azok, akik szerint az EU-nak a mezőgazdaság támogatása helyett versenyképességének javítására kell több pénzt fordítania, megszüntették a szavatolt árakat, és megfogalmazták azt a célt, hogy a mezőgazdaság helyett a vidékfejlesztést kell segélyezni (a költségvetésnek egyharmadát már a regionális politika kapja) stb.
A mezőgazdasági politika reformját ugyanakkor számos tényező akadályozza. Mert azt még esetleg lehet az állam elavult, a globalizált világban tarthatatlan értelmezésének minősíteni, hogy megengedhetetlennek éreznék, ha az élelmiszer-ellátás terén ugyanolyan függőségbe kerülnének külföldtől, mint amennyire függnek egyes termékek, főleg nyersanyagok és energiaforrások behozatalától. De tény marad, hogy a mezőgazdaságban dolgozók számát nem lehet tovább csökkenteni, amikor a másutt elhelyezkedés lehetősége szűkül, hogy a robotok, komputerek mindenütt további leépítéseket tesznek lehetővé (és a válság arra „jó”, hogy éljenek is ezzel a lehetőséggel). És az sem lebecsülendő, hogy a mezőgazdasággal foglalkozók tiltakozása még mindig hatékony: ha a munkások sztrájkolnak, azzal csak meggyorsítják a gyár megszüntetését vagy elköltözését, de a közalkalmazottak még zsarolhatják is az államot, a parasztok útlezárása és tej kiöntése pedig még mindig sikerre számíthat.
Két egyformán erős igazság kell a tragédiához. Ez teszi tragikussá a mezőgazdaság helyzetét is. Az egyik igazság, hogy tarthatatlan az a politika, amely eddig ilyen segélyben részesítette a mezőgazdaságot. Egyrészt igazságtalanság, hogy az EU-ban évekig minden tehén után évente 700 euró segély járt. A világban ugyanis több mint két milliárd ember évente ennél kisebb összegből kénytelen tengetni az életét, de milliók vannak, akiknek ennek csak a fele jut. Másrészt joggal teszik szóvá a fejlődő országok a WTO-ban, hogy a fejletlen országok egész iparát tönkretéve vagy megnyomorítva kikényszerítették az ipari termékek vámjainak csökkentését, a belső védelmi mechanizmusok leépítését, most viszont foggal-körömmel védik ugyanezeket a vámokat és ugyanazt a védelmi, kivitelserkentési mechanizmust a mezőgazdasági termékek esetében, mert itt számos fejlődő ország van kedvezőbb helyzetben. És ezen már régen elakadtak a nemzetközi tárgyalások.
A másik igazság viszont az, hogy mind tarthatatlanabbá válik a mezőgazdasággal foglalkozók helyzete. 2006-ban, amikor megugrott a mezőgazdasági termények ára (abban az évben a búza ára történelmi rekordot ért el: egy tonnaé az előző évi 120 euróról 300 euróra szökött) mindenki arra gondolt, hogy jobb napok jönnek a parasztok számára. És ez is volna a természetes, hisz 2050-ben már 9 milliárd embert kell élelmezni, várható tehát, hogy a népszaporulattal, a fejlődő országok – elsősorban Kína és India – fogyasztásának fokozódásával nő a kereslet a mezőgazdasági termények iránt. A mezőgazdasági termények ára azonban a kőolaj árának sorsára jutott: részben a válság, részben a különféle intézkedések ismét leszorították. (Spanyolországban a konyhakerti vetemények ára 2008-ban 15 százalékkal, sőt a fatermékek ára 37 százalékkal csökkent.) Közben változatlan vagy éppen emelkedőben van mindennek az ára, amit a parasztoknak venni kell. Az EU-nak ezzel a két igazsággal meghatározott helyzetben kell kialakítania mezőgazdasági politikáját."

Gondolkodók Klubja 2009.12.20. 21:13:27

Kedves Elek, vagy bárhogy is hívnak, én is olvasok újságot, de nem szeretem a jóslatokat, mert azok általában arról szólnak, hogy hogyan ne csináljunk valamit…de én is olvastam egy érdekes cikket, íme idézek is neked belőle:
„A National Intelligence Council (NIC) Global Trends 2025: A Transformed World elemzése szerint, a 2025-ig terjedő időszak , rázósabbnak ígérkezik az előző évtizedeknél, ami elsősorban a jelenlegi energiaforrások, az élelem- és ivóvízkészletek várható szűkössége, az éghajlatváltozás mind jobban érezhető hatásai és a demográfiai problémák (+1,2 milliárd földlakó) síkján képződik majd le. Ennek nyomán – érthetően – megnő a konfliktusok valószínűsége is.
Az elemzés legsarkalatosabb megállapítása a gazdasági erőviszonyok példátlanul gyors és nagy arányú, Nyugatról Keletre való átrendeződését valószínűsíti. „Ha folytatódik a jelenlegi trend, akkor 2025-re Kína gazdasága lesz a második legnagyobb a világon, és egyike a vezető katonai hatalmaknak is” – áll a jelentésben. A kínai sárkány mellett, India, Brazília, Oroszország (esetlegesen Irán, Törökország és más régiók) megerősödésével multipoláris világrend kialakulása várható. Ebben még az Egyesült Államok lesz ugyan a legbefolyásosabb, de pozíciói gyengülnek, a jelenlegieknél szorosabb partneri viszonyokat lesz kénytelen kiépíteni, csupán egy lesz az egyenlők között. „Szűkülő gazdasági és katonai képessége miatt honi és külpolitikai prioritásai között válaszútra kényszerülhet” – fogalmaz az NIC.
A 120 oldalas tanulmány mindössze pár bekezdést szentel az EU-nak: ebben továbbra is nagy és potenciálisan veszélyes, Oroszországtól való energiafüggőséget „látnak”, ám – a 2020-astól eltérően – a keleti bővítés folytatását jósolják, beleértve a balkáni államokat, sőt akár Ukrajnát és Törökországot is. Az EU azonban a belső megosztottság és a brüsszeli adminisztráció, valamint a mindenkori választópolgár közötti (továbbra is áthidalhatatlannak tűnő) szakadék miatt nem lesz képes kihasználni gazdasági potenciáljait: külpolitikai, katonai szempontból így továbbra is agyaglábakon álló óriás marad – szól a predikció.
Európa (és Japán) legkomolyabb kihívása demográfiai és szociálpolitikai jellegűnek ígérkezik. A munkaképes lakosság csökkenéséből, a munkakorhatár növeléséből, azaz a populáció elöregedéséből származó feszültségek megelőzéséhez a nyugat-európai éves szintű bevándorlás megkétszerezésére-megháromszorozására lenne szükség – véli az elemzés. 2025-re az EU-ban a nem európaiak részaránya akár 15 százalék fölé is emelkedhet. Ez komoly feszültségeket generálhat, amelynek jelei már most is érzékelhetők. Ugyanakkor a zömében Észak-Afrikából és a szubszaharai övezetből bevándorló, túlnyomóan muzulmán kisebbségek sikeres integrációja ellensúlyozhatná a munkaerőhiányt és elháríthatná a komoly szociális válságot. Itt jön a képbe a török integráció, hisz az addigra 80 milliós populációjával sokat lendíthetne a „család” munkaügyi gondjain. Ha az EU nem lesz képes hatékonyan kezelni ezt – a már most körvonalazódó – problémát, az hosszú távú hanyatlásához vezet.”
De hát mindezek csak modellek…a rendelkezésre álló adatok alapján...bízzunk abban, hogy helyreáll a világ rendje...és gyermekeink és unokáink szépen, jól és békességben fognak élni 2025-ben és utána is.

Szép napot !

Gondolkodók Klubja 2010.01.01. 00:30:33

Ezzel a verssel kívánok boldog 2010-es újesztendőt minden olvasómnak:

"“Kívánok az Új Évre
Mindenkinek a Földön
Jobb, tisztább világot,
Szembenéző őszinte
Kézfogást,
Vágyainkhoz reményt,
Utunkhoz tiszta fényt.
Dalból fakadó derűt,
Egészséget, hitet,
Tiszta szívből jövő
Szeretetet,
Elviselhető terhet,
Életet, megszületendő
Gyermeket,
Igaz mosolyt,
Segítő kezet!
Eredményekben gazdag,
Békés Boldog Új Évet!”

/ Zsigai Klára: Boldog Új Évet! /

Bölcs_Elek 2010.02.01. 19:28:03

És akkor hogyan is telik egy napunk ? :)

A csodálatos reggel első fénysugarai simítják végig
háromdimenziósan borotvált arcunkat, miközben feleségünk -
természetesen meztelenül - tökéletes aromájú kávét főz a
konyhában, és kedvesen mosolyogva zsírmentes margarinnal keni meg a friss pirítóst.
Arca gyönyörű, hiszen semleges PH értékű szappant használ, és a napfény vidáman táncol korpamentes, kondicionált haján.
És csak most vesszük észre, hogy tartós frizuráját ma reggel
vörösre festette!
Milyen csodálatos, ragyogó szín! Azt tervezi, hogy estére megint szőke lesz, mert megérdemli.

Boldogan nevetünk, miközben a gyerekek lerohannak a lépcsőn egy rajzolt nyúllal, és énekelve kérnek magas tápértékű gabonapelyhet a friss kakaójukba. Bár a szobájukban nagy a rendetlenség, ők ráfogják a nyuszira, és végül együtt tornáznak nagyi fittnes-kazettájára.

Együtt indulunk dolgozni, és iskolába a család autójával, és
büszkén nyugtázzuk, hogy megvan mind a négy légzsák, és a
beépített extrák kifogástalanul működnek.
A kutya ugyan megint levizelte az első kereket, de mi tudjuk, hogy csak azt szereti, és elvégre ez a mi autónk.
A szomszédok a kertből egy kanapén ülve integetnek, és
narancsitalt kortyolnak elégedetten, arcukon a jövő generáció
emelkedett életérzése: haverok, buli, és tengerpart, vagy valami ilyesmi.

Mikor autónk dugóba kerül a belvárosban, az előttünk várakozó
gépjármű hátsó ablakában egy kisgyermek grimaszol, de mi
nyugodt mosollyal az arcunkon kotorjuk elő az ülés alól a
tegnapról maradt gyorséttermi sült krumplit, és élvezettel
majszoljuk, miközben a kis rosszcsont arcáról lehervad a
mosoly.
A hivatalban mindenki friss és jókedvű - hála az olcsó és kiváló kávénak -, a munka olajozottan halad, csupán a női
alkalmazottak nyughatatlansága okoz némi problémát, mikor
11-kor feltűnik az ablaktisztító modellfiú diétás kólát kortyolva,
és még a mocskos üvegen át is jól kivehető dülledő, borotvált
mellkasa, és kockásra kidolgozott hasizma, melyet biztosan az otthoni használatra gyártott kondieszközöknek, és a zsírégető
teának köszönhet.
Mi is elgondolkozunk ezen, hiszen csak napi tíz perc az egész.

Délben kiugrunk ebédelni a sarki gyorsétterembe, hiszen ott jó lenni, és az étel is friss és tápláló.
Fogyasztás közben néhány fontos telefont bonyolítunk, és ezt
már nyugodt szívvel tehetjük, hiszen már csúcsidőben sem kell aggódnunk a percdíjak miatt, elvégre ez a mi hangunk.
Ebéd után bekapunk néhány drazsérágót, hogy szájüregünkben normalizálódjon a PH érték, persze alkalmanként egy-két mentolos cukorka is megteszi, pláne, ha csak két kalória.

Hazafelé megállunk vásárolni a benzinkútnál (mert most ott
érdemes) csokit, habkönnyű pudingot (a gyerekeknek, ha
megették rendesen a vacsorát), pelenkát és intimbetétet
(persze a legnagyobb nedvszívóképességűt), tartós elemet,
háztartási gépeket, 2 in 1 sampont, arclemosót, sminket és
fogkrémet, ami háromszoros védelmet biztosít; szóval a
legszükségesebb dolgokat.
Az utcára lépve összefutunk K. István mosógépszerelővel, aki
már 26 éve van a szakmában, és neki elhisszük, hogy valamit
tennünk kell a vízkő ellen.

Az este békés és nyugodt, környezetbarát légfrissítő illata árad, és mi intelligens mosóporral tisztított pizsamánkba bújva, hitvesi csókot lehelünk feleségünk arcregeneráló krémjére, majd mély álomba merülünk.

PS Várom újabb bejegyzésed !

Gondolkodók Klubja 2010.02.02. 21:31:41

Örülök, hogy ismét ide vonzott bejegyzésem :)
Ez a nap egy kicsit közelebb áll mindennapjaink történéséhez mint K.János története...de bízom benne, hogy csak egy jó vicc...
Hamarosan újabb bejegyzéssel jelentkezek.

Addig is,

SZÉP NAPOT KÍVÁNOK !

Vastag Laci
süti beállítások módosítása