Gondolkodók Klubja

" Mindenki tudja,hogy bizonyos dolgokat nem lehet megvalósítani, mígnem jön valaki, aki erről nem tud, és megvalósítja." Albert Einstein

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Hozzászólások

  • Benke Miklos Zoltan: www.youtube.com/watch?v=HX5aRzXUzJo ..ez is a marketing része.. :) (2014.09.17. 10:54) Mi is az a marketing ?
  • Bölcs_Elek: A jó tündér azt mondja a nyuszikának: - Teljesítem két kívánságodat. - Legyen inkább három! Hiszen... (2011.06.07. 15:48) Korunk közgazdasági axiómái 2.
  • Gondolkodók Klubja: BOLDOG, BÉKÉS ÉS ÁLDOTT HÚSVÉTI ÜNNEPEKET KÍVÁNOK MINDEN OLVASÓMNAK ! (2011.04.21. 22:13) TARTALOMJEGYZÉK - ÖSSZEFOGLALÓ
  • travian arany ingyen: Fantasztikus! (2011.03.14. 04:22) Az idő
  • Bölcs_Elek: Sikerekben gazdag, boldog új évet kívánok én is neked Laci ! Köszi a sok tartalmas bejegyzést ! Bí... (2011.01.01. 21:50) Az üzleti terv elkészítése - 4

AMIRŐL ITT OLVASHATSZ

Látogatói statisztika

Az idő

2008.08.01. 10:59 - Gondolkodók Klubja

 

Az idő a legáltalánosabb értelemben a dolgok és folyamatok szakadatlan, s az ember által érzékelt változása. Az idő „múlását” különböző „természetes” egységekkel (perc, nap, hónap..) és erre alkalmas periodikus anyagváltozásokkal ( pl. kristályok rezgésével ) mérjük.

Világunkban az egyetlen állandó a változás maga. A világmindenség nem rögzített valami, összetevő részei a húroktól a galaxisokig állandó mozgásban vannak, változnak és fejlődnek. Az idő e változás értelmezésére és mérésére kialakult fogalom. A megfigyelés tárgyai időben különböző állapotokban találhatók, melyeket azok múlt-, jelen- és jövőbeni állapotának tekintünk.

Az emberiség történelme során a különböző kultúrákban és korokban bekövetkező jelentős tényleges- és gondolati, világnézeti változásoknak megfelelően az idő mibenlétéről alkotott fogalmak is jelentősen változtak. Ezen felül pedig megfigyelhető, hogy a korok gondolkodói és a mindennapok emberei gyakran eltérő nézeteket vallanak az idő és a haladás tekintetében, melyek egymást kölcsönösen befolyásolták. Meg kell említenünk azt is, hogy a huszadik században a lélekelemzés és lélektudomány fejlődése új elemeket hozott e kérdéskörbe, melyek az évszázadok óta minden tudományágban vitatott kérdést tovább élezik. A kérdés az, hogy az idő a világmindenség alapvető tulajdonsága-e, vagy egyszerűen szellemi megfigyelésünk, azaz érzékelésünk terméke? Bár e kérdésre adott válaszok száma elégtelen az idő fogalmának tisztázására, azok értelmezése és viszonyaik feltárása érdekes válaszokat eredményez.

Mindennapi életünkben az idő az események látszólag folyamatos sorrendjének érzékelésére utal. A probléma abból adódik, hogy az idő emberi érzékelése a természetes haladással gyakran nem egyezik meg: Az időnként mindegyikünk által tapasztalt "időeltolódás" jelensége meghatározó jelentőségű. A szubjektív idő, az egyén belső időészlelése eseményekhez, történésekhez kötődik. Ez az idő sohasem egyformán telik, s tartamérzete függ az életkortól és főként az események személyes jelentőségétől, körülményeitől. Az idő nem látható, érzékszervekkel nem érzékelhető mivolta a művészi képzeletben néhány allegorikus ábrázolási típus kialakulásához vezetett.

A modern fizikai időfogalom teljesen elszakadt a hétköznapi tapasztalattól és az erre épített filozófiai gondolkodástól. Fizikailag az időt a megfigyelt rendszer entrópiája növekedéseként értelmezhetjük. Nevezetesen, a rendszer állapotának két egymást követő megfigyelése két eseményt szolgáltat, melyek a múltból a jelenen keresztül a jövőbe való haladást írják le.

Ténylegesen, a történelem folyamán az idő mérésí módszereiben bekövetkező változások nagymértékű behatással voltak az emberi gondolat fejlődésére. Az ősi kezdetleges napórák idejétől a modern atomórákig nagy utat tettünk meg. E fejlődés nemcsak az idő mérési pontosságát befolyásolta, hanem az emberek mindennapi életére és mindenekfelett a tudományos-, filozófiai- és vallási gondolkodásra is nagy hatással volt.

Kant szerint az idő épp úgy mint a tér érzéki fölfogásunk eredeti formája, amely nem a tapasztalat útján származik, hanem tiszta szemlélet a priori . Az idő tehát e nézet szerint nem valami, ami objektive, mellőzve fölfogásunkat, tényleg léteznék, csak mi fogunk föl mindent az idő formájában, mert az idő fölfogásunk eredeti formája. Ezzel szemben áll az a fölfogás, mely az időnek objektiv valóságot tulajdonít; az idő van; az események tényleges egymásutánjának formája. Egy harmadik fölfogás az időfogalom lélektani keletkezését kutatja. De akármikép keletkezett a fogalom s akármint vélekedünk metafizikai mivoltáról, bizonyos, hogy az időt mintegy egyenes vonal módjára képzeljük, melynek minden egyes pontja következik a megelőző (múlttá vált) időpontra s megelőzi a következő időpontot (jövőt), úgy hogy az időnek ez a három főmomentuma van: jelen, múlt és jövő.

A következőkben megkíséreljük kimutatni, hogy miként vállal közösséget az érték, miközben megvalósul, az egyénnel, aki az idő sodrásában áll, ám azt is, hogy miközben annak minden lépését sugallja, ő maga az idő felett áll, és létrehozza azt mint eszközt, mely lehetővé teszi az egyén számára az önkifejezést és a cselekvést. A lehetőség és lét ellentéte, vagy még inkább a valóságosnak az átalakulása lehetségessé mint a lehetségesből a valóságosba való visszatérés feltétele az, ami az idő eljövetelét megteremti. Sőt, azt mondhatjuk az időről, hogy minden dolog lehetősége, s hogy nem egyéb, mint lehetőség, mely szüntelenül jelenvalóvá lesz. Ha az időbeli átmenetet eredendő leplezetlenségében gondoljuk el, akkor ráébredünk, hogy egy olyan jelzést implikál, amely nélkül maga a jelen elegendő volna számunkra: nem fognánk fel másként, mint hogy sohasem léphetünk ki belőle. Ha a nyugtalanság feltalálja az időt, akkor a lecsillapításának igénye az, mely a kitöltésére szólít fel bennünket. Úgy panaszkodunk az időről, mintha szüntelenül szétszórna és tönkretenne bennünket; pedig mi vagyunk azok, akik felidézzük az időt, amikor elégedetlenekké válunk azzal, ami számunkra adott, vagyis létünk minden pillanatában.

Az idő értelemének e tanulmányát ki kell egészítenünk ama viszony vizsgálatával, amely az értéket az idő különböző momentumaihoz fűzi:

1. A jelenhez. - Ha nem létezik érték ama tett nélkül, mely létrehozza, és ha minden cselekvés szerepe az aktualizálás, azaz nem csupán a jelenben történő szükségszerű végbemenetel, hanem minden dolog jelenének megteremtése is, akkor létezik egyszersmind egy olyan szerepe, mely megvalósítja, következésképpen megjeleníti (présentifier) az értéket. Ennélfogva nem csodálkozhatunk azon, hogy maga az érték először is a jelenhez való bizonyos kapcsolódásban és a jelennel való bizonyosfajta rendelkezésben rejlik. Ily módon, ellentétben azzal, amit mondanak olykor, a jelenből való kibújás, távol attól, hogy értéket képezzen, hátat fordít a jelennek, mint látjuk azt a szórakozottság minden fajtájában a közömbösségtől az álmodozásig.

2. A pillanathoz. – A jelentől megkülönböztethető a pillanat, amennyiben utóbbi az idő egymást követő momentumai közötti átmenet; ebben az értelemben a pillanat többféle aspektusát különböztethetjük meg:

a) A pillanat mindenekelőtt múlékony, ami nem csupán annak jele, hogy minden kicsúszik a kezünkből, hanem annak is, hogy semmivel sem birtokolhatunk többet, mint a cselekvést, amit beteljesítünk oly módon, hogy amennyiben az minduntalan egybeesésre kényszerül egy adottsággal, mely korlátozza, és amely válaszol rá, akkor az adottságtól való mindenkori eltávolodás feltétele mellett megakadályozható, hogy a kettőt bármikor is összetévesszük. Az én és a világ e mozgékony egybeesése a pillanatban az, ami az életről szerzett közvetlen tapasztalatunkat alkotja;

b) A pillanat egyedi jelleggel bír, olyasvalami, "mit sohasem pillantunk meg kétszer", ami éppen emez egyediségével áll ellen az absztrakciónak, ismétlésnek, szokásnak, mégpedig abszolút pontossággal; amilyen mértékben az idő sodrásában áll, annyiban kizárólagosan átmeneti és voltaképpen eltűnésre szentelt, ám egyszersmind szüntelen visszatérés minden lét és minden érték közös forrásához, minden determináción, azaz minden állapoton és minden eseményen túlmenően;

c) Azonban a pillanat egyszersmind a múlt és a jövő metszéspontja, ahol ez utóbbi szüntelenül átalakul az előbbivé. Az idő e két hegyoldalának találkozásánál minden megújuló pillanat túlhaladja az egymásra következést, megteremtvén azt egy soha meg nem szűnő tett révén. Itt valósul meg a valóságosnak a lehetségesbe, valamint a lehetségesnek a valóságosba történő kettős átváltozása, mely maga a tudat törvénye, a világba történő illeszkedésünk, a világon végrehajtott cselekvésünk és tulajdon létünk alakításának eszköze. Itt rejlik az a kezdeményezés, mely minden egyén sajátja, amitől tulajdon sorsa, sőt az egész világ sorsa függ, és amely felemelkedésének és bukásának folyvást újrakezdett alkalma.

3. A jövőhöz. – A múlt és jövő viszonya ettől kezdve világosabbnak tűnik. Aligha szükséges tovább hangsúlyoznunk a jövő és az érték kiemelkedő viszonyát. Amikor az idő értékéről beszélünk, mindig a jövőről van szó, hiszen szabadságunk a jövőben valósul meg és rendelkezik a lehetőséggel. A bölcsesség is a jövő tartalékolását parancsolja. A jövő, ha tetszik, ha nem, igénybe vesz bennünket anélkül, hogy képesek volnánk másként belehatolni, mint éppen annak az elutasításával, ami adott számunkra: ám egyszersmind a vágy és az akarat útja, következésképpen az értéké is. A jövőben villan fel az érték lényegi sajátossága, mely abban áll, hogy megengedi nekünk a lehetőség felfedezését, és mindig ennek megvalósítására szólít fel bennünket. Hozzá kell tennünk, hogy a jövő eszméjében nyilatkozik meg jobban az idő értelme, a valóságos és az eszményi ellentéte, a szabad lét függetlensége és felelőssége a magvalósult világgal szemben. Éppen ezért a jövő eszméje elválaszthatatlan a jelenvaló és időntúli értéktől, amelyet birtokolni igyekszünk anélkül, hogy ez valaha is sikerülhetne nekünk. Mi több, már a jövő eszméjében is benne rejlik az abszolútum egyfajta megidézése, egy átmenet a semmiből a létbe minden egyes pillanatban. Nem egyéb ez, mint örök újrakezdés.

4. A múlthoz. – A múltról nem elég azt állítani, hogy a jövő ellentéte, és azt sem, hogy közösséget vállal vele abban az értelemben, hogy mindig a jövő az, mely múlttá változik: hiszen közösséget vállal vele abban az értelemben is, hogy maga e múlt emléke egy keresés tárgya, mely gondolkodásunk jövőjét teremti meg. Másrészt nem tévesztendő szem elől az, hogy a múlt szerepe az észlelés és cselekvés jelenének szüntelen spiritualizálása oly módon, hogy a reflexió egy eszmére redukálja azt, azaz egy olyan lehetőségre, mely oszthatatlanul hordozza az érték jellegét. Végül az emlékezet felszínes nézete az, amely az emlékezetet az esemény emlékévé redukálja; hiszen maguk a mindennapi dolgok alkotják ama tapasztalat eszközét, amellyel szüntelenül hatást gyakorolhatok a jövőre annak jobbítása érdekében. Mélyebb értelemben az emlékezet az érték megőrzése, amelynek időbeni egymásra következése mindig hajlamos elvonni figyelmünket. Az "emlékezz" elvében mindig az érték felszólítása, azaz a cselekvés elve rejlik.

Minden tárgynak három kiterjedése van: hosszúsága, szélessége, és magassága. A fizikusok az időt a 4. dimenzióként szokták értelmezni. Nap mint nap a négy dimenzióban ( az ún. tér-időben ) létezünk és mozgunk. De az időben csak előre lehet mozogni, mert az idő visszafordíthatatlan. Sok sci-fi író játszott már el a múltba vagy a jövőbe tartó utazás gondolatával. A forgó 8 cella ezt az elméletet próbálja szemléltetni:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az idő filozófiai és művészi megfogalmazását fejezzük be Thomas Mann, az  időről szóló töprengéseivel:

„Mi az idő? Titok — léttelen és mindenható. A jelenségek világának feltétele, mozgás, mely a testek térbeli létezésével s mozgásával párosul és vegyül. De vajon nem volna-e idő, ha mozgás nincsen? Nem volna mozgás, ha nincs idő? Rajta, kérdezz! Vajon az idő a tér függvénye? Vagy megfordítva? Vagy azonos a kettő? Kérdezhetsz váltig! Az idő tevékeny, igei jellege is van, érlel és "időzít". Mit időzít? Változást. A most nem akkor, az itt nem ott, mert a kettő közt mozgás van. Mivel azonban a mozgás, mellyel az időt mérjük, körben jár s önmagába záródik, ezt a mozgást és változást szinte éppúgy nevezhetnők nyugalomnak és mozdulatlanságnak; mert az akkor állandóan megismétlődik a mostban, az ott az ittben. Mivel továbbá véges idő és korlátozott tér a legkétségbeesettebb erőfeszítéssel sem képzelhető, az emberiség elhatározta, hogy az időt és a teret öröknek és végtelennek "tekinti" — azzal az elgondolással, nyilván, hogy ez ha nem is éppen jól, de mégis valamivel jobban sikerülhet. De az öröknek, a változtathatatlannak a kitűzése nem egyértelmű-e minden korlátozottnak és végesnek logikai és aritmetikai megsemmisítésével, zérusra való redukálásával? Lehetséges-e az örökben egymásutániság, a végtelenben egymásmellettiség? Hogyan férnek meg az örök és végtelen segédhipotéziseivel olyan fogalmak, mint távolság, mozgás, változás, vagy akárcsak körülhatárolt testek létezése a mindenségben? Kérdezz, ne csüggedj! „

Ha kíváncsiak vagyunk, mennyi az idő, akkor rápillantunk az órára. Az megmutatja, hány óra és hány perc telt el dél ( vagy éjfél ) óta.

Időmérésünk alapja a Nap „járása” az égen. A nap minden reggel felkel, azután áthalad az égen, majd lebukik a horizont másik oldalán. Ez a látszat abból fakad, hogy a Föld forog a tengelye körül, és minden részéről csak bizonyos napszakban látható a Nap. Amikor eltűnik a szemünk elől, akkor nálunk éjszaka van, a Föld egy másik részén pedig nappal. A nappal közepén a Nap égi „pályájának” legmagasabb, ún. delelőpontján tartózkodik, és ekkor „süt” a legerősebben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A babiloniak már Kr.e. 2400-ban 24 egyenlő részre, órára osztották a napot. Ma a nap éjfélkor, azaz 0 órakor kezdődik, amikor általában sötét van. 4-6 óra múlva „felkel” a Nap, 12 óra múlva pedig a nappal közepe jön el., a dél, amikor is a Nap a legmagasabban jár az égen. Újabb 12 óra múlva megint éjfél ( 0 óra ) lesz.

Az órák és az időmérés pontossága a technika fejlődésével külünböző fejlődési szakaszokon ment át napjainkig. Nézzünk meg ezekből egy párat:

Homokóra

 

 

 

 

A homokóra az időmérés legrégibb eszköze, állítólag már az ókori kínaiak is ismerték. Két, lehetőleg egyforma nagyságú, kúpalakú edényből áll, amelyek lyukas csúcsai egymáshoz vannak illesztve. A felső edényt bizonyos mennyiségű homokkal töltik meg, amely azután bizonyos idő alatt a nyiláson át az alsó edénybe folyik. Ha a felső edény kiürült, a homokórát megfordítják, hogy ismét a homokkal telt edény áll felül.

Napóra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A legkorábbi ismert napórákat az Ókori Egyiptomban használták, de szerkesztésük az antik görögök körében vált tudománnyá. A legegyszerűbb csillagászati eszköz a gnómón, amely egyúttal déljelző is. Az egyszerű gnómon egy függőleges pálca, rúd, amely köré köríveket húztak. A gnómón árnyékának változásából, a körökből való be- és kilépéséből állapították meg a Nap égi helyzetét. A napóraszerkesztés tudománya, gnómonika is innen kapta a nevét. (Gnómé [ gör. ] = „ismeret”, az idő ismerete)

A napnak 12 illetve 24 részre való felosztását minden ókori kultúrnép körében megtaláljuk. Ennek magyarázata nyílván az, hogy a napot - illetve a nappalt és az éjszakát - az évben foglalt holdhónapok (egész) száma alapján osztották fel. Sok nép a nappalt és az éjjelt azok hosszára való tekintet nélkül szabta 12-12 részre, órára. Ezek az órák természetesen időről időre nyúltak vagy rövidültek az évszakok szerint, és csak a napéjegyenlőség idején voltak egyenlő tartamúak.

A Nap két-két delelése között eltelt időközök nem azonosak. A mindennapi életben ezeknek a változó tartamú szoláris napoknak az átlagát használjuk és osztjuk fel 24 órára. A nap kisebb részekre való osztása különben babilóniai örökség. Az ott használt hatvanas számrendszer maradványa a percek és a másodpercek számában fellelhető.

A régiek úgy hitték, hogy a szoláris nap tartama mindig ugyanaz. Az általuk készített első időmérők az egyenletesnek vélt Nap járását használták fel arra, hogy a nap kisebb osztásait mérjék. Az első időmérő eszköz tehát a napóra volt. Jelentősége igen nagy volt az ókori közel-keleti kultúrnépek körében, akiknek szubtropikus éghajlatú hazájából nézve az ég az év legnagyobb részében felhőtlen volt.

Mit mutat a napóra?

A napóra a valódi helyi időt mutatja, óráink viszont egységesen a kiegyenlített középidő, illetve a zónaidőszerint járnak. Ezért ha a napóra segítségével ez utóbbit akarjuk megtudni, a leolvasott időértékekhez időszakonként változó számú percet kell adnunk vagy abból levonnunk. Ez az időegyenlet, amelyet az évkönyvek nagy pontossággal az év minden napjára megadnak. A napórák esetében tökéletesen megfelel a percnyi pontosságú időegyenlet, amelyet előjelét figyelembe véve adunk a napóráról leolvasott időhöz. Ekkor megkapjuk a helyi középidőt. A középidőt át kell még számítnunk a zónaidőre, amely azonos a zóna közepén lévő délkör helyi középidejével.

A napóra, mint a neve is mutatja, úgy méri az időt, hogy a Nap által vetett árnyék hosszát és irányát arányítjuk egy skálához. Ahhoz, hogy a napóránk jól működjön több összetevőt is figyelembe kell venni. Ezek közvetlenül összefüggnek azzal a ténnyel, hogy a napóra olyan árnyékváltozásokat mutat, amit a Föld dőlt tengelyű forgása vált ki, miközben kering a Nap körül. A három fő elem amit a szerkesztéskor szem előtt tartunk: a Föld forgástengelyének a síkja, amit a napóránk esetében a gnomon, mint ezzel párhuzamos jelenít meg; másrészt az egyenlítői sík, ez maga a számlap, ekvatoriális napóránál vagy ennek valamilyen formájú vetülete; és harmadszor a napóra helyének földrajzi szélessége, ami a vízszintes sík és a gnomon által bezárt szöget határozza meg. 

Kerekes óra  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kötélgátlású óra. A legrégebbi ismert mechanikus szerkezetet 1240-ben Villard de Honnecourt francia építész rajzolta le vázlatkönyvébe. Hengerkerékre csavart kötele súlyt húzott. Az így forgatott kereket a küllői között áthúzott kötél rugalmasan fokról fokra fékezte. (vö.: a kerekes kút elvével) A görögök, kínaiak vízóráiban is forogtak kerekek, de közmegegyezés alapján, azok az órák a kerekes órák, amelyeknek gátlóművük van.

gátlómű:: az olyan szerkezet, ami a súly vagy rugó által forgatott kerékrendszer forgását ütemesen szabályozza, lassítja.

 

 

   És a zsebóra amely valamikor divatos időmérő volt.

 

 

 

Elektromos órák

 

 

 

 

 

 

 

Az elektromos meghajtású mechanikus karóra általában gombelem áramával működik. Elektromágnesek által keltett mágneses mezőben az anker (= horgony) elfordul, az áram kikapcsolódásakor egy hajszálrugó hatására visszaperdül. Az árammegszakítót az anker működteti. Az egyenletes ide-oda perdülést hajszálrugóval összeműködő balansz biztosítja. A villamos órában a balansz tehát nem gátol, hanem hajt. A kevesebb mozgó alkatrész miatt szerkezete egyszerű.

Napfényelemes óra

A napfényelemes órák lapján fényelemek sorakoznak. Néhány órás megvilágítás akkumulátort tölt fel, amivel az óra akár több hónapig sötétben is jár.

Atomóra

 

 

 

 

 

 

 

Atomórának olyan típusú órát nevezünk, melyben atomok rezgésszámát használják fel egy pontos frekvencia előállítására. A frekvenciát számlálóba vezetik, amely másodpercet és abból származtatott nagyobb időegységeket mutat.

Atomórákkal már a XX. század elején kísérleteztek, 1949-ben a National Bureau of Standards (amerikai szabványügyi hivatal, NBS) épített egyet, melyben az ammóniagáz részecskéinek rezgését használták fel. Az első, cézium-133 atommal működő órát 1955-ben Louis Essen építette meg Angliában, a National Physical Laboratory-ban (Nemzeti Fizikai Laboratórium). Ezek után fogadták el nemzetközi egyetértéssel az atomórák által előállított másodpercet, mint a másodperc meghatározását.

A legjobb atomórák pontossága jelenleg a 10−14 nagyságrendben van (azaz időegység alatt legfeljebb 1014-ed időegységet tér el a pontos időtől).

 

Naptárak

Minden civilizáció használt valamilyen naptárt a napok, hetek, hónapok és évek múlásának és a vetési, aratási stb. időpontok követésére. Az ún. Julian (us)- naptárt Kr.e. 46-ban vezette be Julisu Caesar. Mivel a Föld 365,2422 nap alatt kerüli meg a Napot, pontos naptárt nehéz szerkeszteni. A Julian-naptárban a XVI. századra már több mint 10 napos eltolódás halmozódott föl, ezért XIII. Gergely pápa 1582-ben bevezette a róla elnevezett, máig használt naptárt.

Időzónák

 A Föld forog, ezért különböző részei más-más időpontban néznek a Nap felé. Amikor például Londonban dél van, New Yorkban akkor csörögnek a kora reggeli vekkerórák, az ausztráliai Adeaide-ben pedig éjfél körül jár az idő, Ha mindenütt a Nap helyzetéhez igazodnának, akkor a világ órái ezerféle időt mutatnának, és teljes volna a zűrzavar. E probléma megoldására a Földünket 23 egész és két fél időzónára osztották fel, kezdve az angliai Greenwichen áthaladó ún. kezdő délkörrel ( nulla meridián ). Ettől nyugat felé haladva minden zóna-határ átlépésével egy órával kevesebb van, kelet felé haladva pedig egy órával több.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ember – idő - tervezés

Az idő az egyik legdrágább kincsünk, amit becsülnünk kell és be kell osztanunk . Ez nem csak a családi életükre és a szabadidőnkre vonatkozik, hanem a munkahelyünkön eltöltött órákra is.

Irodai munka, megbeszélések, határidők, egyeztetések, üzleti utazások, mind-mind megannyi időt igényelnek. Ezek a nap 24 óráját teljességgel betöltik. A sor vég nélkül folytatható, nem is beszélve a várólistán várakozó barátokról és az elhanyagolt családtagokról. Az örökös időhiány és az idő helyes beosztása sokaknak problémát okoz, de azért van egy jó hírünk, ez a betegség kezelhető.

A különböző karrierrel foglalkozó internetes oldalakon elméleti és kevés gyakorlati tanáccsal találkozunk. A mondás úgy tartja, hogy „az idő pénz” , ennek ellenére sokkal inkább azt kellene mondanunk, hogy az idő élet, elsősorban a mi életünk. Nem adhatjuk meg magunkat a stressznek, olyan helyzetekben amikor az megadásra késztet bennünket, ellenünk és a munkában nyújtott hatékonyságunk ellen dolgozik, és bizonyos élethelyzetekben az életkedvünket is elveszi.

Nem is gondolnánk, hogy az idő helytelen beosztása, a stressz következtében szedi áldozatait: szívinfarktus, daganatos és idegrendszeri megbetegedések. Sajnos nincs egy olyan időorvos, aki ezeket a gondokat orvosolni tudná, mégis jó lenne, ha a közeljövőben egyre többen egy olyan időgazdálkodási szakemberhez fordulnánk, aki segítségünkre lenne abban, hogy az örökös rohanás és hajtás által elrabolt időt, ellensúlyozzuk, és életörömünket visszanyerjük.

 

Az idő órája állandóan ketyeg, de ha tudni és érzékelni akarjuk mennyit ér :

egy év – kérdezzünk meg egy főiskolást, aki évet vesztett,

egy hónap – kérdezzünk meg egy anyát, aki ennyivel korábban szülte meg gyermekét,

egy hét -  kérdezzük meg egy hetilap főszerkesztőjét,

egy nap – kérdezzük meg attól a napszámos munkástól, aki napi keresetéből látja el családját,

egy óra – kérdezzünk meg egy randevúra váró szerelemes párt,

egy perc – kérdezzük meg attól az embertől, aki lekéste a vonatot,

egy másodperc – kérdezzük meg attól a személytől, aki éppen most úszott meg egy balesetet,

egy ezredmásodperc – kérdezzük meg attól a sportolótól, aki az Olimpián ezüstérmes lett.

Az örökös időhiányban küzdködőknek van egy jó hírünk: az idő megszelídíthető, de ehhez sok türelemre és magától értetődően időre van szükség. Az első lépésben fel kell ismeri és le kell jegyezni azokat a tényezőket, melyek elrabolják az időt. Ezeket célszerű két csoportba sorolni.

Az elsőbe a külső tényezők tartoznak: egy be nem ütemezett, gyakori és hosszan elhúzódó megbeszélés, elhúzódó tárgyalás, egy váratlan telefonhívás, munkamegszakítás a gyerek vagy a szülő miatt, egyéb személyes problémák felbukkanása, és még sorolhatnánk.

A második csoportba a belső tényezők sorolhatók: egy rendszeres napi munkaterv és munkamenet hiánya, az erőn felüli munka vállalása, határozatlanság, fáradtság, a konfliktusok, nézeteltérések rendezésének képtelensége, ha nem tudunk nemet mondani.

A fentiekben említett tényezők mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az idő kifolyjon a kezünk közül. Miután ezeket a tényezőket számításba vettük, nincs más dolgunk csak egyenként megfelelő megoldást találni rájuk. Egységes mindenkire érvényes szabályok nincsenek, van azonban néhány olyan javaslat, melyet ha betartunk, jelentősen megkönnyíthetik a munkavégzéssel töltött időnket.

Minden reggel, munkába menet előtt, teázás közben, készítsünk egy napi tervet arról, hogy milyen feladatok várnak ránk. Ezeket fontossági és időrendi sorrendben jegyezzük le, és a nap folyamán igazodjunk hozzájuk.

Sok esetben valóban nagyon nehéz, de tanuljunk meg nemet mondani, mert a be nem ütemezett kérések és segítségek szintén a mi időnket rövidítik meg. Az egyik legnagyobb hibánk, hogy mások gondjait előtérbe helyezzük, míg a sajátunkat háttérbe szorítjuk. Ez a napi programunkat is megterheli, stresszt idéz elő, ezért fontos, hogy elsősorban önmagunkat és saját feladatainkat tiszteljük.

Egy megfeszített munkatempó és egy programokkal teli nap során, bizony gyakran információkiesések is előfordulnak. Ezért célszerű minden szükséges információt, adatot, eseményt lejegyezni. Ez a segítségünkre lesz abban, hogy ne felejtsük el, kinek kell telefoni vagy e-mailben válaszolni, sőt a napközben felmerülő ötleteinket is lejegyezhetjük.

A helyes időgazdálkodás nem pusztán filozófia, ez egy valódi fegyver a stressz ellen. Ne feledjük, hogy az egészségen kívül, nem a pénz, hanem az idő jelenti a mi valós gazdagságunkat.

„Időutazásunkat” egy ír versikével zárom: 

Találj időt…

Találj időt a munkára,

Mert ez a siker titka.

Találj időt a gondolkodásra,

Mert ő az erő titka.

Találj időt a játékra,

Mert  ez a fiatalság titka.

Találj időt az olvasásra,

Mert a tudás alapja.

Találj időt a kedvességre,

Mert a szerencsés élet kapuja.

Találj időt az álmodozásra,

Mert ő a csillagokhoz vezető út.

Találj időt a szerelemre,

Mert ő az igazi életöröm.

Találj időt az örömre,

Mert a lélek muzsikája.

Találj időt a tervezésre,

Mert akkor lesz időd minden másra.

 

Szép napot kívánok !

                                                                                        

                                                                                Vastag László

                                                                              Magyarkanizsáról

 

Felhasznált források  :

www.hu.wikipedia.org

www.c3.hu

www.kislexikon.hu

members.iif.hu

www.impulzus.ro

A bejegyzés trackback címe:

https://vastag.blog.hu/api/trackback/id/tr93595721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Károly · http://marktingblog.blog.co.yu 2008.08.05. 21:41:54

Alaposan feladtad a leckét!

Az időról beszélsz, ami néha sok, néha kevés, de mindig megfoghatatlan. Nem csoda, hogy filozófusok is sokat foglalkoznak a téma hámozásával, hogy megmutassák nekünk a lényegét. Ám, mivel megfoghatatlan, nem jutnak egyértelmű megoldásra.

Szent Ágoston erről azt mondta, hogy ha senki sem kérdez róla, akkor tudom, mi az idő, ám, ha valaki megkérdezné, nem tudnék rá semmi okosat mondani. És milyen igaza volt! Legtöbben így vagyunk vele.

Itt van egy érdekes, és nekem nagyon kedves idézet egy ismeretlentől:

"Az idő az a valami, ami az egymást követő vacak dolgokat akadályozza abban, hogy minden vacak dolog egyszerre történjék meg."

Én persze másképpen mondanám ezt. Valahogyan úgy, hogy az egymást követő jó eseményeket akadályozza meg, hogy egyszerre történjen meg velünk minden jó. Hogy maradjon holnapra is...

Amikor azt mondom valakinek, hogy "Bocs, de most nincs időm!" akkor valójában azt modnom neki, hogy bocs, de most ettől fontosabb dolgokkal akarok foglalkozni. Mert amikor valamire nincs időnk, az bizony azt jelenti, hogy nem tartjuk elég fontosnak ahhoz, hogy foglalkozzunk vele. Így valójában magunk döntjük el, hogy mire van időnk és mire nincs, végtére azt is, hogy mennyi időnk van. Vagy tévedek ebben?

Ebből eredően gyakran megesik, hogy az általunk fontos dolgokra fordítjuk az időnket, akkor is, amikor valójában semmi fontos eredmény nem következik be. Azért nem, mert a körülmények azt nem teszik lehetőv, mi pedig ezt nem látva, erőlködünk és rengeteg időt költünk rá.

De itt előbújik egy tévhit. Én is gyakran ennek áldozata vagyok. Azt hisszük, hogy bármi módon időt tudunk megtakarítani. Valóban tudunk? Nem hiszem. Annyi időnk van, mint mindenki másnak. Pontosan annyi. A napból 24 óra, az órából 60 perc, a percből 60 másodperc...

Akkor mitől lesz olyan érzésünk, hogy néha több, néha kevesebb van belőle? Ez a kérdés visszavisz bennünekt a filozófiához.

Olvastam egy nagyon érdekes könyvet az időgazdálkodásról. Hyrum Smith: A sikeres időgazdálkodás és életvitel 10 természettörvénye c. könyvét. Ebből most ide másolok egy rövid részt, az időgazdálkodás vastörvényeit, ahogyan a szerző nevezi.

Első törvény: A jobb időgazdálkodás életed irányítását jelenti.
Második törvény: Sikered és beteljesülésed alapját legfontosabb értékeid képezik.
Harmadik törvény: Ha tevékenységedet a legfontosabb értékeid vezérlik, békében fogsz élni önmagaddal.
Negyedik törvény: Fontos célokat csak úgy érhetsz el, ha kilépsz a komfortzónádból.
Ötödik törvény: A rendszeres napi tervezés megsokszorozza időfelhasználásod eredményességét és elősegíti erőforrásaid koncentrálását.
Hatodik törvény: Magatartásod azon nézeteid tükre, melyekben őszintén és mélyen hiszel.
Hetedik törvény: Szükségleteidet akkor tudod kielégíteni, ha vágyaid összhangban vannak a realitásokkal.
Nyolcadik törvény: A helytelen magatartást helytelen nézeteid megváltoztatásával javíthatod ki.
Kilencedik törvény: Önbecsülésednek a bensődből kell fakadnia.
Tizedik törvény: Ha többet adsz, többet fogsz kapni.

Ja, hogy némelyik nem is az időről szól? Próbáld csak megfogalmazni, hangosan kimondani, hogy mi az idő? Valóban nem arról szól egyik-másik tövény?

Van még két dolog, amit megosztok veled: Az egyik ismeretlen szerzőtől van, a neten szedtem össze (és gyakran mondom magam is):

Az élet elég hosszú, csak nem elég széles.

A másik egy idézet Pap József vajdasági költőtől:

"Bizony, csak ennyi.
Csak készülődés. Nem több
A földi élet."

Ennyi az idő. Véges és végetelen egyszerre.

Ennek tudatában szép napot és bőséges bevételt kíván
Károly Vajdaságból.

Gondolkodók Klubja 2008.08.06. 13:00:19

Köszönöm Károly, hogy hozzászólásoddal még több mindent megtudhattunk az időről...de ennek a blognak ez is a valódi célja, hogy közösen kialakítsunk egy véleményt az adott témáról, amely részleteiben fel van már dolgozva úgy szakkönyvekben, mint az internet világában...de szeretném, ha lényegileg összehoznánk mindezt egy helyre...
Ennek a "klubnak" mindenki tagja, aki olvassa és aki hasznos hozzászólásával kibővíti az adott témához kötődő tudnivalókat...
Biztosan tudjátok, hogy anno a televízió működéséhez minden alkatrész a rendelkezésre állott...a fizika mint tudomány igazolta azok működését...csak kellett egy ember, aki összeállítsa, hogy az működjön....és én bízok benne, hogy olvasóim között lesznek akik az itt szerzett tudást hasznosítani tudják majd, újabbnál újabb területeken is.

Egy pár idézettel bővítem az időről szóló eszmefuttatásunkat:

„Az időnél nincs "voltaképpen". Ha hosszúnak érzed, hosszú, ha rövidnek érzed, akkor rövid, de hogy igazából milyen hosszú vagy milyen rövid, azt nem tudja senki. Egy perc olyan hosszú... vagyis annyi ideig tart, amíg a másodpercmutató egyszer körbejár... ténylegesen a mutató körbejárása, az a mozgás, térbeli mozgás ugyebár? Megállj, vigyázzunk! Az időt tehát térrel méred. De hisz ez olyan, mintha a teret az idővel akarnánk mérni... Hamburgtól Davosig húsz óra, igen, vasúton. De gyalog... gyalog meddig tart? Hát gondolatban? Gondolatban egy másodperc töredékéig.”
Thomas Mann

„Furcsa, ahogy az idő az ember fölött tovamegy. Események, emberek, gondolatok jönnek és mennek, érzések hullámzanak az ember lelkén keresztül, aztán egy idő múlva nem marad belőlük semmi. Elkallódnak szerte az életben, mint apró haszontalan holmik a házban. Itt-ott valami leszakad az emberből, valami láthatatlan kis lelki cafat, odaakad egy ajtókilincshez, egy-egy ablakpárkányhoz, rozoga padlóhoz, keskeny sétaúthoz. Az ilyeneket emlékeknek nevezzük, tiszteljük őket hosszabb-rövidebb ideig, a szerint, hogy mekkora bennünk a romantika. Aztán szépen és észrevétlenül végképpen elmaradnak mellőlünk, mint halk szavú régi barátok, vagy mint az élet, aki velünk indult s valahol egyszer lemaradt.”
Wass Albert

„Ki tud várni, az sokat tud; s nemcsak tud sokat, de tehet, s tenni fog sokat. A bölcs késő öregségében is elülteti a fát, noha hasznával maga nem élhet; de érti, miképpen az rendes időre megnő, s unokáját gyümölccsel enyhíti. Ő tudja, miért kell várni; s ki várás után sok jót nyert, az munkálni a jövő korért sem rest.”
Kölcsey Ferenc

„Legtöbbször nem tudjuk, valójában mire várunk. Vannak, akik olyan állhatatosan várnak, hogy közben elmúlik az ifjúságuk, elsuhannak mellettük a lehetőségek, elszáll az életük, és nem veszik észre, hogy valami olyasmire vártak, ami mindig is ott volt körülöttük. (...) A fenébe is! Mikor kezdünk már el úgy élni, hogy megértjük az élet sürgető dübörgését? Ez itt most - ez a mi időnk, ez a mi napunk, ez a mi nemzedékünk... nem pedig a múlt valamely aranykora vagy a jövő ködös utópiája... Ez itt az időnk... akár lelkesedünk érte, akár nem. Ez itt a mi időnk még akkor is, ha gyakran kiábrándítónak, fárasztónak, unalmasnak találjuk. Ez az élet, ami nekünk adatott... és múlik, múlik... Mi a csudára várunk hát?”
Talmud

Szép napot kívánok !

Vastag László

Gondolkodók Klubja 2009.03.08. 09:43:27

Boldog NŐNAPOT kívánok minden kedves hölgy olvasómnak.
És köszönöm, hogy itt jártatok és hozzászólásotokkal csiszoltátok a felvetett témák tökéletesebb megvilágítását.

Szép napot !

Vastag Laci

Topáz 2009.03.13. 18:45:37

Meglepetés volt a nagyon érdekes, tartalmas, gondolatébresztő szöveg olvasása után nőnapi jókivánságokat kapni. Ezer köszönet!
Nagyon jó, hogy a Talmud idézet a végére került, jól elirányitott, hogy akkor mit is kezdjünk azzal az IDŐvel.
Nagyon szellemes volt, hogy nem az a baj az idővel, hogy nem elég hosszu, hanem, hogy nem elég széles. A bal félteke morgását kikerülve, roppant szemléletes, hogy ha a szaladó időbe nagyobb tér fér, amelyben barangolunk, intenzivebb élmények és igazibb alkotások, akkor elég széles az idő, vagy úgy fogalmaznám, hogy az a jó, ha az időnek nemcsak tartama van, hanem minél több tartalma. Lehet, hogy nincs igazam, de azért további gondjaim vannak: az az intenziv élmény feltétlernül legyen valóságos, vagy ugy is tartalmat ad, ha virtuális? Például ha az interneten kommunikál valaki, vagy akár csak olvas? És Wöerös Sándor gondolata:
„Az esemény jön és elsuhan
s az emléknek száz ideje van.”
Ugy képzelem, hogy mind a száz ideje picit más, élő élmény, ellentétben például a fényképpel, amely a pillanatot megfagyasztja, és igy csak egy ideje van.

Gondolkodók Klubja 2009.03.13. 22:43:47

@Topáz: Örülük, hogy elnyerte tetszésed, az időről összeszedett szerény kis bejegyzésem...annak viszont külön örülök, hogy azért bejelentkeztél/regisztráltál, hogy leírhatsd gondolataidat és gondjaidat az "idővel" kapcsolatban.
Az idő szélessége viszont csak rajtunk múlik...
Vannak akik mindig a víz folyásával egyirányban úsztatják uszályukat, és ha néha jó hátszél fújdogál, akkor vitorlát is feszítenek, hogy még szélesebb sávban hasznosítsák azt ami önmagától is adott.
Igaz, néha nem olyan szelek járnak, melyek a természet ismert törvényeivel összhangban vannak...de ilyenkor, ha időben bevonják a vitorlát, akkor lassan, de úszik tovább az uszály a maga sodrásában...ha nem, akkor esetenként felborul...össszetörik...de akkor építenek helyette újat és jobbat.
És vannak, akik függetlenül a folyamiránytól és függetlenül a széljárástól a kitűzött célok felé eveznek, és ha pár új uszály építésébe is kerül, elérik kitűzött céljukat...és közben szélesebbet hasítanak az idő skáláján, több tartalma és intenzív élménye van életüknek...de, amennyit nyernek a réven, annyit veszíthetnek a vámon, mert a hossza közben lehet, hogy egy kicsit megcsonkul.
És időnként partra is kell szállni, mert a parton is vannak akik a te segítségedre várnak...ott, ahol nem borulhat fel az uszály...mert ők még ott vannak...és a te segítségedre várnak, hogy megtanítsd őket úszni , majd egy saját uszályt építeni , melyen nekivághatnak az élet nagy folyójának, pontosan úgy ahogyan te is tetted egykor...és ahogyan neked is segítettek egykor.

Vannak valós és vannak virtuális tartalmakkal tűzdélt "intenzív élmények", amelyek külön-külön értékek/esetenként egymást segítik/ a maguk nemében, de nem összehasonlítható kategóriák.
Egy borjú-pörkölttel akkor elégítheted ki táplálkozási igényeidet, amennyiben valósan ott van előtted és elfogyasztod, de egy jó recept az interneten/pláne annak aki még sohasem főzőtt pörköltet/ ,amely alapján elkészíthetsz egy valós és ehető pörköltet, igenis érték és tartalom, mert a virtuális világból szedett ismeretek alapján megvalósítható a valós világban is.
Vegyünk egy másik példát:
Amennyiben a virtuális világból tájékozódsz arról, hogy például Ausztráliából lesz egyedül tökéletesen látható a legközelebbi napfogyatkozás, és te elutazol oda, hogy ezt saját szemeddel is tapasztald és látsd, akkor ez egy segítség/hasznos információ a virtuális világból, hogy megvalósíthasd a valós és intenzív élményvilágodat gazdagító értékek megszerzését.
Ha azonban nincs lehetőséged elutazni Ausztráliába, akkor egy jó filmbemutatón keresztül tájékozódhatsz a téged érdeklő témakörben...és most jutottunk el a lényeghez...
Érték -e neked, hogy személyesen megnézz egy napfogyatkozást...egyáltalán érték-e számodra egy napfogyatkozás...megelégszel -e mások által készített filmfelvétellel, esetleg fotóival a napfogyatkozásról ?
Ezek a célok és igények összehangolása...és ha nagyobbak a céljaink, akkor szélesebbre kell tárnunk szárnyinkat, még ha széllel szemben repülünk is, hogy megvalósíthassuk magasabb igényeinket.

Ha az interneten olvasható információk kielégítik igényeimet, akkor nem biztos, hogy kommunikálok senkivel, mert nem látom szükségét, hogy kérdezzek...mert arról a témáról nekem nincs szükségem több információra. Ha viszont több információra van szükségem, akkor igenis kérdezek és kutatok és ha információt nem is kapok elegendőt, de kaphatok információt arról, hogy hol juthatok több információhoz az adott témát illetően.

És mindez az idő sodrásában történik, pillantokból, amely abban a pillanatban, amikor lefényképeztük/megörökítettük , már a múlt, amelyet azonban felhasználhatunk mint hasznos tapasztalatot, amely mint emlék, nagyban hozzájárulhat a jobb és szebb jövő kialakításához, nem csak önmagunk számára, hanem másoknak is, amennyiben megosztjuk velük azokat.

És mindaz, amit én itt összegyűjtögetek ezen a blog oldalon, hogy egy kicsit gondolkodásra ösztönözzelek titeket, összhangban van az elmúlt fél évszázados élettapasztalatommal, amelynek felét, mint közgazdász tapasztaltam meg a valós világban amelyben élek és dolgozok.

Remélem sikerült némileg választ adni kérdésedre.
Örülök, ha segítettem !

Szép napot !

Topáz 2009.05.15. 12:30:15

Kedves Laci,
már rég készülök válaszolni, de a választ a végére hagyom. Látom, nem ir már senki az időről, pedig én szeretnék, olyan témát, amelynek megirására nem vagyok illetékes, nem ez a szakmám, csak nagyon érdekel. Na, de hát ez nem szakcikk, hanem blog, akkor ha nem pontos, amit irok, akkor majd jelzi, akinek nem tetszik.

A) A modern fizika idővel kapcsolatoa nézeteiről szeretnék még irni. Az egyik, hogy minthogy anyag és tér nélkül nincs idő, az idő a Nagy Bumm után MEGSZÜLETETT. Előtte egyetlen, majdnem végtelenül kicsi pontban , majdnem végtelen nagy nyomáson ott volt világunk minden anyaga. A húrok egymáshoz préselve szabadulni szerettek volna. Az, hogy ez végülis sikerült, a majdnemeknek volt köszönhető.A húrok meg tudtak mozdulni, és robbanással óriási, egészen 10 a (-35)ödiken m átmérőjűvé, égyuttel létrejött a tér és az idő.Az egész folyamat 10 a (-43)adikon s-ig tartott, szóval miközben még nem volt idő, 10 a (-43) s telt el.Ez mulatságosan hangzik, de biztosan jól számitották ki.

Mindez azonban csak akkor igaz, ha világunk a Nagy Reccs után keletkezett. Ha vákuumbuborékból jött létre, akkor folytonos az idő, csak az előzetes időt megkülönböztetésül KÉPZETES IDŐnek nevezik. Erről sajnos többet nem tudok.

Az is nagyon érdekes, hogy a Planck-hossz (10 a /-35/ m) alatt nem beszélhetünk sem térről, sem időről. Találtam olyan közleményt is, hogy ebben a tartományban az idő viszafelé is folyhat, jövőből a multba. De hát szabad neki, ha ott ugysem értelmezhető.

Mielőtt ezt folytatnám, szeretném a sci-fi irókat érdemeik elismerésével különválasztani a tudósoktól, ami nem olyan könnyü. Az irók fantáziája sok ötletet adott már a kutatásokhoz, de azért a fizikusoknak sem kell messze menniük fantáziáért. Még író is akad köztük, pl.Fred Hoyle. Ez nem baj, csak az a gond, hogy a fantasztikus irodalomból ismert gondolatok tudományos közleményekben bukkannak fel. Nem kisérleti eredmények, csak elméletek, matematikai háttérrel. De hát ne legyünk szigorúak, a húrelmélet sincs még bizonyitva, ugyhogy nem törvény, csak elmélet. És ha még valami nem is elmélet, csak hipotézis, ha nincs is mellette bizonyiték, de ellene sincs,mint az időutazás, akkor a fizikusok lelkesen törik rajta a fejüket , majd kölcsönösen megcáfolják egymást, igy halad a tudomány.

A labdát Einstein dobta fel, amikor dimenziót csinált az időből, és téridőként elgörbitette. Ha már dimenzió, akkor utazhatunk benne. Azt, hogy a bátor űrhajóst beszivja a fekete lyuk gravitációja, majd tuloldalon a fehér lyuk kitaszitja egy más téridőbe, már kevésbé emlegetik. Nemcsak azért mert a szerencsétlennek csak az atomjai mennek át, az semmi gond, a forgó féreglyukban sokkal több esélye van. De nem nagyon vannak megfelelő méretű fekete lukak.Ezért más megoldást keresnek.

Einstein kozmikus térideje ugy képzelhető el, mint egy összehajtogatott lemez, amelynek rétegei közt akár tér- és időugrásokat lehetővé tevő járatok teremthetnek kapcsolatot. Ezt kihasználva a nagyon sok fényévnyi távolságben levő lakhatóvá tehető csillagok elérhetőek lehetnek, amikor már sikerült tulnépesiteni és lakhatatlanná tennünk Földünket. De ez nagyon távoli jövő.

Arról azonban, hogy valaki elutazzék a multba vagy a jövőbe, ha jelennek is meg közlemények, nem emlékszem, hogy ezek akármelyike a tudományos igényt kielégitette volna. Ez a neheze az internetből tanulásnak, nagy kupacból kell kiválasztani, melyiket lehet elhinni. Igaz, hogy igy annál érdekesebb.
B)Kedves soraidat nagyon köszönöm Elgondolkoztam, hogy ha utunkról kiszállunk a partra mindig sikerül-e jól kiválaszteni, kinek segitsünk.

A meglepetés pedig, amit a véletlen okozott, arra sarkal, hogy elmeséljem, mi volt a meglepetés.Remélem, nem nagy fegyelmezetlenség sztorit irni, ugyis kevesen olvassák. Ugyanis pont a napfogyatkozás élményének megtervezését választottad számomra példaként. Én pedig amikor regisztráltam, a Napfogyatkozás nevet akartam választani, nekem az időhöz ez kapcsolódott, csak minthogy hosszú és nagyképü, azt választottam, ami először eszembe jutott. (Talán a –kozás csengett vissza).

Családom kicsit szokatlanul helyezkedik el az időben,, mert nálunk a generácvióváltás 40 év. Igy gyerekkoromban apám sokat mesélt a napfogyatkozásról, amelyet átélt, a borzongató kozmikus élményt, amikor minden állat rémülten menekül. Azt is mondta, én is fogok majd látni egyet, jól figyeljek oda.

Amikor közeledett az idő, buzgón készülődtem; nem készültem elutazni, nem arra törekedtem, hogy teljes legyen a sötétség, hanem arra, hogy átéljem az élővilág élményét. Ezért beszereztem egy kölcsönmacskát, és a társaságában figyeltem, mi fog történni. Sajnos a cica egy idő után megunta, és a faképnél hagyott. Sajnáltam, de nemsokára volt bőven látnivalóm.A következő évtizedben, néha eszembe jutott az élmény, de a minap, nemrég, hirtelen teljesen világosan láttam, hogy, dehogyis hagyott cserben a társam. Én hagytam cserben, a tájat bámultam, ahelyett, hogy őt figyeltem volna. Nagy okosnak képzeltem magam, hogy én már tudom a tévéből, hogy mi várható. De végülis ő lett a jobban informált, megadta a jelt, hogy itt a pillanat; kitépte magát a karjaim közül és elrohant. Én meg nem vettem észre,hogy most kell megrendülni, csak tiz évvel később.

Most pedig már két éve egérrel keresgélem a természet tórvényeit

Kellemes nyári időtoltést kivánok!.

Gondolkodók Klubja 2009.06.02. 22:10:33

@Topáz: Örülök, hogy foglalkoztat az idő gondolata és örülök, hogy elgondolkodtál egy kicsit a témáról / hisz ez blogom egyetlen célja / és köszi, hogy megosztottad velünk.
Az idő valóban relatív Einstein nélkül is:
- 7 évesen a 25 évesek idősnek számítottak számomra, az ötven évesek viszont vénnek,
- 25 évesen azt hittem enyém a világ,de az ötven évesek öregnek tűntek és sehogysem értettem apámat a szomszéd Józsi bácsi temetésekor, amikor azt mondta, szegény 65 éves...fiatal volt ... élhetett volna még,
- most amikor az ötvenediket taposom, harmincnak érzem magam és a hatvan évesek talán még nem is öregek, ők a középkorúak felső határa...és a korral, az idő is más kategóriaként szerepel mindennapi életünkben,
- öregapám mindig panaszkodott, hogy de jó a Jancsi barátjának...irigyli is őtet, mert egy évvel fiatalabb tőle... csak 89 éves...és kérdezlek én téged...ha halhatatlanok volnánk, akkor számítana e valamit az idő ?

Befejezésül engedd meg, hogy egy ősi norvég versikével zárjam soraimat :

"Tanuld meg a víztől követni utadat,
Tanuld meg a tűztől: mindenből hamu marad,
Tanulj az árnyéktól őrködni éberen,
Tanulj a sziklától megállni helyeden,
Tanuljál a Naptól, mely nyugovóra tér,
Tanulj a szellőtől, mely lombok közt pihen:
Hogyan kell életedet leélni csendesen.

Tanulj meg tőlük, hisz mindenik testvéred:
Hogy kell szépen élni, és szépen halni meg.
Tanulj a féregtől: semmi sem fölösleg,
Tanulj a rózsától tisztán maradni meg.
Tanuld meg a lángtól elégetni szennyed,
Tanuld a folyótól: utadról ne térj el.
Tanulj az árnyéktól alázatos lenni,
Tanulj meg a Naptól szüntelen haladni,
Tanulj négy évszaktól ismerni az időt,
Tanuld a csillagoktól, hogy az Égben erőd!
Tanulj a tücsöktől: ha magad vagy zenélj,
Tanuld el a Holdtól, hogy semmitől ne félj.
Belátást a sastól, s ha vállad súly nyomja,
Nézd meg, milyen terhet cipel a hangya.
Tanuld a virágtól, hogy légy szép és kecses,
Tanulj kismadártól: szabadon repülgess,
Tanulj a báránytól: legyél szelid mint ő,
Mindentől tanuljál, mert minden veszendő!"

Én is kellemes nyári időtöltést kívánok néked !

Vastag Laci

PS A természet törvényeit ne az egérrel keresgéld, hanem a természetben :)
süti beállítások módosítása