Gondolkodók Klubja

" Mindenki tudja,hogy bizonyos dolgokat nem lehet megvalósítani, mígnem jön valaki, aki erről nem tud, és megvalósítja." Albert Einstein

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Hozzászólások

  • Benke Miklos Zoltan: www.youtube.com/watch?v=HX5aRzXUzJo ..ez is a marketing része.. :) (2014.09.17. 10:54) Mi is az a marketing ?
  • Bölcs_Elek: A jó tündér azt mondja a nyuszikának: - Teljesítem két kívánságodat. - Legyen inkább három! Hiszen... (2011.06.07. 15:48) Korunk közgazdasági axiómái 2.
  • Gondolkodók Klubja: BOLDOG, BÉKÉS ÉS ÁLDOTT HÚSVÉTI ÜNNEPEKET KÍVÁNOK MINDEN OLVASÓMNAK ! (2011.04.21. 22:13) TARTALOMJEGYZÉK - ÖSSZEFOGLALÓ
  • travian arany ingyen: Fantasztikus! (2011.03.14. 04:22) Az idő
  • Bölcs_Elek: Sikerekben gazdag, boldog új évet kívánok én is neked Laci ! Köszi a sok tartalmas bejegyzést ! Bí... (2011.01.01. 21:50) Az üzleti terv elkészítése - 4

AMIRŐL ITT OLVASHATSZ

Látogatói statisztika

Tervezés és stratégia – I/1.

2008.09.19. 21:28 - Gondolkodók Klubja

A tervezés olyan tevékenység, amelynek célja a jövőben elérendő célok, a célok elérését szolgáló eszközök, pénzforrások és közvetítő mechanizmusok meghatározása. 

 

Mindennap tervezünk, a mindennapi életünk is tervek sokaságából tevődik össze. Reggel felkelünk , amit már előző nap megterveztünk, dolgozni megyünk, ahol szintén saját illetve főnökeink tervei alapján tevékenykedünk, délután vagy este viszont családi életünket éljük, amelyet szintén akaratlanul is megtervezünk. Tervezzük a hétvégeket, tervezzük, hogy milyen szakmát tanuljunk , tervezzük, hogy családot alapítunk, hány gyermekünk lesz, hol fogunk lakni, hol és hogyan fogunk pénzt keresni ezen tervek megvalósításához…és így forog a világ kereke.

A tervezés tehát a kínálkozó lehetőségekre keresi a választ, miközben figyelembe veszi a tágabb értelembe vett környezet azon hatásait, amelyekhez céljaink elérése céljából alkalmazkodnunk kell.

Környezetünket, amelyben tevékenykedünk, állandó változások jellemzik, és ezen változások alapján kell meghozni döntésünket, mert ezen múlik céljaink megvalósításának sikere. A tervezésre nem léteznek tökéletes sablonok, a tervezési rendszer is állandóan változik, mert az egész függ a környezet változásaitól. A tervezés minden tudatos cselekvés része, tudatos gondolkodás, célok alkotása.

 

Sok vezető a tervezést kötelező, de időrabló és fölösleges feladatnak tartja. Pedig talán ez az egyik legfontosabb irányítói tevékenység. A jól használt terv a vezető számára olyan alapvető eszköz, amellyel rá tudja venni a szervezet tagjait arra, hogy napi munkájukat tudatosan, a távlati célok megvalósítása érdekében végezzék. Ehhez fontos, hogy a tervezés folyamatában a szervezet minél több tagja részt vegyen. A tervezés során fejlődnek a tagok közötti kapcsolatok, összecsiszolódnak az ötletek, a tevékenységek kigondolása pedig egyben a megvalósítás előgyakorlata is. A terv az az eszköz, amely mind az egyént, mind a szervezetet hozzásegíti ahhoz, hogy adottságainak és lehetőségeinek ismeretében teljesíthető jövőképet és célokat fogalmazzon meg, és tevékenységei által egyre közelebb kerüljön kitűzött céljaihoz. A jó terv segít abban, hogy figyelmünket a lényeges dolgokra összpontosítsuk, és belátható időn belül mérhető eredményeket érjünk el. Megalkotása nehéz, időigényes és aprólékos munka. A befektetett energia azonban megtérül a terv megvalósításakor.

A következő ábra segítségével próbáljuk meg végigkövetni a tervezés folyamatát:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Első lépésként elemeznünk kell a jelenlegi állapotot. 

Minden  terv annyira lesz jó, amennyire jók a tervezés alapjául szolgáló információk. Elemzés alatt azt a rendszert értjük, amelybe a felhasznált információkat rendezzük. Az elemzés segítségével az adott vállalkozás megértheti, hogy hogyan kapcsolódik a környezethez, amelyben működik.

Az elemzés egy eszköz, amellyel a vállalkozás meghatározhatja a saját erősségeit, gyengeségeit, és azt, hogy ezek hogyan kapcsolják a külsõ lehetőségekhez, kihívásokhoz. Ily módon a menedzsmentnek segít definiálni a vállalkozás pozícióját az ismert tényezők alapján. Legegyszerűbben megfogalmazva: az elemzés arra ad választ, hogy hol tartunk most , hova szeretnénk eljutni, és hogyan. Az elemzés készítése során minden vállalkozás a vizsgált változók kétféle csoportjával találkozik:

-  az egyik csoportba azok a változók tartoznak, melyekre a vállalkozásnak nincs közvetlen befolyása (környezet, piac, versenyhelyzet)

-  a másik csoportba azok a változók tartoznak, melyek a vállalkozás teljes mértékű ellenőrzése alatt állnak (operatív változók). 

A nem befolyásolható változókkal foglalkozó vizsgálat: a külső elemzés.

A befolyásolható változókkal foglalkozó vizsgálat: a belső elemzés. 

A helyzetelemzés egyik legjobb módszere a SWOT ELEMZÉS.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egyszerűbben:  

Mik egy adott vállalkozási egységünk megkülönböztetõ erősségei és gyengeségei a versenytársakkal szemben? Más szavakkal a célpiac potenciális vevői miért részesítenének minket előnyben versenytársainkkal szemben?  

Mik a lehetőségek?

Mi az egyes üzleti egységek tevékenységét fenyegető jelenlegi és jövőbeni veszélyek az általunk fontosnak tartott piaci szegmensekben.

Külső hatások, és jelentőségük összefoglalása (Lehetőségek és Veszélyek)

Ennek az összefoglalásnak tartalmaznia kell egy rövid megállapítást arra vonatkozólag, hogy hogyan befolyásolják a tevékenységet az olyan fontos környezeti hatások, mint a technológia, kormány politika, rendelkezések, gazdasági helyzet stb. Nyilvánvalóan lesznek pozitívumok (lehetőségek) és negatívumok (veszélyek). 

Külső elemzés: 

Üzleti és gazdasági környezet:

- gazdasági

- politikai/ pénzügyi/jogi

- szociális/kulturális

- technológiai 

 A piac:

- a teljes piac, mérete, növekedése, trendek (mennyiségi/minõségi)

- piaci sajátosságok, fejlõdési irányok, trendek

- termékek

- árak

- disztribúció

- csatornák

- ügyfelek

- kommunikáció 

Konkurencia:

- fő versenytársak

- piaci részesedés

- piaci hírnév

- termelési jellemzõk

- disztribúciós elv

- marketing módszerek

- személyi tényezõk

- nemzetközi kapcsolatok

- profitabilitás

- legfõbb erõsségek, gyengeségek. 

Belső elemzés: 

 Saját vállalkozásra vonatkozó operatív változók:

- értékesítés (összes, geográfiai szempontok szerint, ügyfelenként, termékenként

- piaci részesedés

- profit/költségek

- marketing módszerek

- marketingszervezés

- marketing információ/kutatás

- marketing mix változók (termék, ár, disztribúció, promóció). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A SWOT analízis eredményeiből olyan kulcsfontosságú megállapításokat kell leszűrnünk, melyek a stratégiai tervkészítés kiinduló pontjai lehetnek. 

Versenytársak elemzése  

Minden versenytárssal kapcsolatban meg kell határoznunk a konkrét termékre ill. piaci szegmensre vonatkozó értékesítéseiket, jelenlegi részesedésüket, ill. a 3 év múlva várható részesedésüket. Minél nagyobb egy versenytárs befolyása a többiekre, annál könnyebben meg tudja valósítani a saját stratégiáját, és így annál sikeresebb tud lenni.

Javasoljuk, hogy:

Osztályozza a fõbb versenytársait az alábbi besorolási kategóriák szerint, úgymint; vezető, erős, jó, fenntartható, gyenge.

Sorolja fel legfőbb termékeiket ill. szolgáltatásaikat.

Határozza meg a versenytársak üzleti irányultságát és jelenlegi stratégiájukat.

Készítse el a versenytársak erősségeinek és gyengeségeinek listáját. 

Üzleti fejlõdési stádiumok

Az alábbi lista egy vállalkozás 5 különböző fejlõdési stádiumát tartalmazza, melyek majdnem minden üzleti tevékenységre alkalmazhatóak. Válassza ki azt, amelyik legjobban kifejezi egy adott versenytárs helyzetét!

1. Induló -forrásait egy új üzleti területre helyezi.

2. Növekedő - olyan stratégiákat alkalmaz, amelyek jelentõsen javítják a versenypozícióját.       

    Ez gyakran komoly termék/piaci részesedést igényel.

3. Fenntartó - igyekszik megtartani versenypozícióját. Agresszív stratégiát igényel, de néha a védekezõ álláspont is megfelelõ lehet.

4. Szüretelõ - szándékosan lemond versenypozíciójáról, rövid távú profitra koncentrál, de nem akarja rövid idõn belül elveszíteni az üzletet.

5. Kivonuló  - lemond az üzletrõl gyenge versenypozíciója miatt, vagy mert a pozíció     megtartásának költségei túl magasak, ill. a fejlődéssel kapcsolatos kockázat túl nagy. 

 

Folytatás a következő részben.

 

Szép napot kívánok !

                                                                                        Vastag László

                                                                                     Magyarkanizsáról

 

 

 

 

Források:

 

www.oki.hu

Sziklai István: Stratégiai tervezés alapjai

www.cogenthungary.hu

www.okoiskola.hu

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

A bejegyzés trackback címe:

https://vastag.blog.hu/api/trackback/id/tr64672095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bölcs_Elek 2009.01.26. 22:28:09

Egy minneapolisi házaspár eldöntötte, hogy Floridába megy felmelegedni egy
különösen fagyos télen.

Úgy tervezték, hogy ugyanabban a hotelben szállnak meg,
ahol a mézesheteiket töltötték 20 évvel azelőtt.
Mozgalmas programjuk miatt nehéz volt összeegyeztetni az utazási időpontot,
ezért a férj pénteken, a feleség pedig a következő napon repült Minneapolisból Floridába.
A férj bejelentkezett a hotelbe, ahol a hotelszobában egy számítógép is volt,
nem úgy mint évekkel azelőtt, és eldöntötte, hogy küld egy e-mailt feleségének.

Véletlenül azonban kihagyott az e-mail címből egy
betűt, s anélkül, hogy észrevette volna a tévedést, elküldte a levelet a
rossz címre.

Közben ... valahol Houstonban ... egy özvegy épp a férje temetéséről érkezett haza,akit az Úr hazahívott az ő dicsőségébe, egy szívinfarktus után.

Az özvegy elhatározta, hogy megnézi a barátoktól és
rokonoktól érkezett e-maileket.
Miután elolvasta az üzenetet, visított és elájult.
Fia berohant a szobába, édesanyját a földön találta,
majd felpillantott a képernyőn található szövegre:

Szerető feleségemnek

Időpont: 2009 január.19, hétfő
Tárgy:
megérkeztem!
Drága szerelmem,
Tudom,
meg vagy lepődve, hogy üzenetet kapsz tőlem.
Már számítógépük is van az ittenieknek és lehet
szeretteinknek e-mailt küldeni.
Épp most érkeztem meg és jelentkeztem be.
Minden elő van készítve a holnapi érkezésedre
és már nagyon várom, hogy találkozzunk.
Remélem, hogy az utazásod olyan csendes lesz, mint az enyém.
PS.... Tényleg nagyon meleg van idelent!!!

Tanulság:

Mindig légy pontos, mert gyakran egy kihagyott betű is sokat számít.
süti beállítások módosítása