A tervezés olyan tevékenység, amelynek célja a jövőben elérendő célok, a célok elérését szolgáló eszközök, pénzforrások és közvetítő mechanizmusok meghatározása.
Mindennap tervezünk, a mindennapi életünk is tervek sokaságából tevődik össze.
A tervezés tehát a kínálkozó lehetőségekre keresi a választ, miközben figyelembe veszi a
Környezetünket, amelyben tevékenykedünk, állandó változások jellemzik, és ezen változások alapján kell meghozni döntésünket, mert ezen múlik céljaink megvalósításának sikere.
Sok vezető a tervezést kötelező, de időrabló és fölösleges feladatnak tartja. Pedig talán ez az egyik legfontosabb irányítói tevékenység. A jól használt terv a vezető számára olyan alapvető eszköz, amellyel rá tudja venni a szervezet tagjait arra, hogy napi munkájukat tudatosan, a távlati célok megvalósítása érdekében végezzék. Ehhez fontos, hogy a tervezés folyamatában a szervezet minél több tagja részt vegyen. A tervezés során fejlődnek a tagok közötti kapcsolatok, összecsiszolódnak az ötletek, a tevékenységek kigondolása pedig egyben a megvalósítás előgyakorlata is. A terv az az eszköz, amely mind az egyént, mind a szervezetet hozzásegíti ahhoz, hogy adottságainak és lehetőségeinek ismeretében teljesíthető jövőképet és célokat fogalmazzon meg, és tevékenységei által egyre közelebb kerüljön kitűzött céljaihoz. A jó terv segít abban, hogy figyelmünket a lényeges dolgokra összpontosítsuk, és belátható időn belül mérhető eredményeket érjünk el. Megalkotása nehéz, időigényes és aprólékos munka. A befektetett energia azonban megtérül a terv megvalósításakor.
A következő ábra segítségével próbáljuk meg végigkövetni a tervezés folyamatát:
Első lépésként elemeznünk kell a jelenlegi állapotot.
Minden terv annyira lesz jó, amennyire jók a tervezés alapjául szolgáló információk. Elemzés alatt azt a rendszert értjük, amelybe a felhasznált információkat rendezzük. Az elemzés segítségével az adott vállalkozás megértheti, hogy hogyan kapcsolódik a környezethez, amelyben működik.
Az elemzés egy eszköz, amellyel a vállalkozás meghatározhatja a saját erősségeit, gyengeségeit, és azt, hogy ezek hogyan kapcsolják a külsõ lehetőségekhez, kihívásokhoz. Ily módon a menedzsmentnek segít definiálni a vállalkozás pozícióját az ismert tényezők alapján.
- az egyik csoportba azok a változók tartoznak, melyekre a vállalkozásnak nincs közvetlen befolyása (környezet, piac, versenyhelyzet)
- a másik csoportba azok a változók tartoznak, melyek a vállalkozás teljes mértékű ellenőrzése alatt állnak (operatív változók).
A nem befolyásolható változókkal foglalkozó vizsgálat: a külső elemzés.
A befolyásolható változókkal foglalkozó vizsgálat: a belső elemzés.
A helyzetelemzés egyik legjobb módszere a SWOT ELEMZÉS.
Egyszerűbben:
Mik egy adott vállalkozási egységünk megkülönböztetõ erősségei és gyengeségei a versenytársakkal szemben? Más szavakkal a célpiac potenciális vevői miért részesítenének minket előnyben versenytársainkkal szemben?
Mik a lehetőségek?
Mi az egyes üzleti egységek tevékenységét fenyegető jelenlegi és jövőbeni veszélyek az általunk fontosnak tartott piaci szegmensekben.
Külső hatások, és jelentőségük összefoglalása (Lehetőségek és Veszélyek)
Ennek az összefoglalásnak tartalmaznia kell egy rövid megállapítást arra vonatkozólag, hogy hogyan befolyásolják a tevékenységet az olyan fontos környezeti hatások, mint a technológia, kormány politika, rendelkezések, gazdasági helyzet stb. Nyilvánvalóan lesznek pozitívumok (lehetőségek) és negatívumok (veszélyek).
Külső elemzés:
Üzleti és gazdasági környezet:
- gazdasági
- politikai/ pénzügyi/jogi
- szociális/kulturális
- technológiai
A piac:
- a teljes piac, mérete, növekedése, trendek (mennyiségi/minõségi)
- piaci sajátosságok, fejlõdési irányok, trendek
- termékek
- árak
- disztribúció
- csatornák
- ügyfelek
- kommunikáció
Konkurencia:
- fő versenytársak
- piaci részesedés
- piaci hírnév
- termelési jellemzõk
- disztribúciós elv
- marketing módszerek
- személyi tényezõk
- nemzetközi kapcsolatok
- profitabilitás
- legfõbb erõsségek, gyengeségek.
Belső elemzés:
Saját vállalkozásra vonatkozó operatív változók:
- értékesítés (összes, geográfiai szempontok szerint, ügyfelenként, termékenként
- piaci részesedés
- profit/költségek
- marketing módszerek
- marketingszervezés
- marketing információ/kutatás
- marketing mix változók (termék, ár, disztribúció, promóció).
A SWOT analízis eredményeiből olyan kulcsfontosságú megállapításokat kell leszűrnünk, melyek a stratégiai tervkészítés kiinduló pontjai lehetnek.
Versenytársak elemzése
Minden versenytárssal kapcsolatban meg kell határoznunk a konkrét termékre ill. piaci szegmensre vonatkozó értékesítéseiket, jelenlegi részesedésüket, ill. a 3 év múlva várható részesedésüket. Minél nagyobb egy versenytárs befolyása a többiekre, annál könnyebben meg tudja valósítani a saját stratégiáját, és így annál sikeresebb tud lenni.
Javasoljuk, hogy:
Osztályozza a fõbb versenytársait az alábbi besorolási kategóriák szerint, úgymint; vezető, erős, jó, fenntartható, gyenge.
Sorolja fel legfőbb termékeiket ill. szolgáltatásaikat.
Határozza meg a versenytársak üzleti irányultságát és jelenlegi stratégiájukat.
Készítse el a versenytársak erősségeinek és gyengeségeinek listáját.
Üzleti fejlõdési stádiumok
Az alábbi lista egy vállalkozás 5 különböző fejlõdési stádiumát tartalmazza, melyek majdnem minden üzleti tevékenységre alkalmazhatóak. Válassza ki azt, amelyik legjobban kifejezi egy adott versenytárs helyzetét!
1. Induló -forrásait egy új üzleti területre helyezi.
2. Növekedő - olyan stratégiákat alkalmaz, amelyek jelentõsen javítják a versenypozícióját.
Ez gyakran komoly termék/piaci részesedést igényel.
3. Fenntartó - igyekszik megtartani versenypozícióját. Agresszív stratégiát igényel, de néha a
4. Szüretelõ - szándékosan lemond versenypozíciójáról, rövid távú profitra koncentrál, de nem akarja rövid idõn belül elveszíteni az üzletet.
5. Kivonuló - lemond az üzletrõl gyenge versenypozíciója miatt, vagy mert a pozíció
Folytatás a következő részben.
Szép napot kívánok !
Vastag László
Magyarkanizsáról
Források:
www.oki.hu
Sziklai István: Stratégiai tervezés alapjai
www.cogenthungary.hu
www.okoiskola.hu