A marketing a piacgazdaság egy mágikus szava mely az angol market = eladni , piacra juttatni igéből keletkezett a 16. században …amely napjainkra új értelmet kapott: termelni azért, hogy az el legyen adva a piacon…
Mielőtt hozzáfogtam volna bejegyzésem megírásához, vettem a bátorságot és bepillantottam az internet világába…bepötyögtettem a böngészőmbe a marketing szócskát…és lássatok csodát…hát sok mindent találtam…de inkább nézzük át közösen:
„A marketing az egyik olyan gazdasági kifejezés, amire nincs egységes definíciónk. Szűkebb értelemben a marketing egy olyan vállalati tevékenység, ami a vevők, vagy felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat.
Tágabb értelemben a marketing a vállalat egészére kiterjedő filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felső vezetés feladata, oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketing szempontok domináljanak.
Kiterjesztett értelemben a marketing minden értékkel rendelkező jószág cseréje. Az üzleti vállalati szférán túl kiterjed az olyan nem nyereségorientált területekre is, mint például az oktatás, a kultúra, a vallás, a politika stb.
A marketing a társadalomtudományok sajátos kombinációja, mivel egyszerre fedi le a közgazdaságtan, pszichológia, a szociológia, az antropológia, a vezetéstudomány és az alkalmazott matematika különböző területeit.”
Forrás: hu.wikipedia.org
És a marketing definíció iskolai változatai …
"A marketing mindazon műveletek végrehajtása, amelyek irányítják a termékek és a szolgáltatások áramlását a termelőtől a fogyasztóig."
"A marketing emberi cselekvés, amely cserefolyamatokon keresztül az emberi szükségletek és vágyak kielégítésére irányul."
"A marketing az a koncepció, amely a piac igényeiből kiindulva fogalmazza meg a vállalat, vállalkozás tervszerű, hatékony gazdálkodásának feladatait."
"A marketing (menedzsment) a tervezésnek és a végrehajtásnak az a folyamata, amelynek során elképzelése, áruk és szolgáltatások termelése, árazása, elosztása és promóciója megy végbe annak érdekében, hogy a cserén keresztül megvalósuljanak az egyéni és a szervezeti célok."
Forrás: www.sulinet.hu
„Marketing =>szűkebb értelemben olyan tevékenység, amely a vevők és a felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt terméket, megismerteti azt a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi a értékesítést és befolyásolja a vevőket illetve a fogyasztókat.
=>tágabb értelemben olyan szemléletmód, amely a vállalat egész működésére kiterjed és középpontjában a vevői igényekkel való azonosulás áll. Megvalósítása a felső vezetés feladata, oly módon, hogy a vállalati résztevékenységeket a marketing szempontok figyelembe vételével integrálják.
Marketing megjelenési formája a vállalaton belül : MARKETING-MIX, a vállalati marketing eszközök tudatos és megfelelő arányú, az aktuális piaci helyzethez alkalmazott kombinációja => 4P <=
1. Termékpolitika (product) : terméktervezés, fejlesztés, pozicionálás, termékek bevezetése és kivonása, formatervezés, csomagolás, kutatás
2. Árpolitika (price) : költségvizsgálatok, fogyasztói árelfogadás vizsgálata, árpolitika meghatározása, költségtérítések, engedmények, árérzékenység vizsgálata
3. Értékesítési politika (place distribution) : értékesítési út és politika meghatározása, logisztika, kereskedelmi formák alkalmazása, kereskedelmi partnerek kiválasztása, kereskedelmi szervezet kialakítása
4. Reklám (promotion) : kommunikációs elvek és startégiák meghatározása, reklám és PR tevékenység koordinálása, eladás ösztönzés, reklámhatás elemzés.
Marketing koncepció => a vállalti szervezet működését a fogyasztói igények kielégítésének középpontba helyezésével (alapvető cél) integrálja a minél nagyobb hosszú távú nyereség érdekében. A marketing koncepció három tartópillérre épül:
a) Vevői orientáció : vevők igényeinek kielégítése az elsődleges szempont
b) Integrált koordinált marketing : a felső vezetés a vállalati részegységek munkáját egy távlati stratégia cél érdekében egységes elvek szerint koordinálja, ami miatt a részegységek működésének közös hatása jobb lesz, egymás munkáját erősítik => szinergia hatás
c) Profitszerzésre való törekvés : elsősorban hosszú távú feladat.”
Forrás: www.palya.hu
A fenti definíciókban a marketig kifejezés napjainkban használatos értelmezése egyértelműen definiálva van... és akkor egy vállalkozó hogyan is fogjon hozzá a marketinghez … persze…persze...valakit alkalmaznia kell erre a szakterületre is…legalább a kezdeteknél,mert csak úgy, hogy „árulom a portékám”…nem működik…”mások valamivel odacsalogatják az ügyfelet, vásárlót”…hát igen…ez a marketing. Valahol olvastam,hogy a legősibb foglakozás…tudod mire gondolok…szintén a marketing koncepció szerint működik...valahogy így => a szükségletek felmérése - egy hely biztosítása, ahol a vevő és a vásárló találkozhat - kielégíteni a szükségleteket és az egész munkán jó pénzt keresni. Lehet, hogy ez a több ezer éves szakma ezért működik még napjainkban is ? De ha már ennyire súrolni kezdtem a 16 éves korhatárt…hát olvastam még egy bejegyzést a marketingről…íme…
„Mi is az a marketing?
Látsz egy fantasztikus lányt egy partyn.
Odamész hozzá és azt mondod:"Fantasztikus vagyok az ágyban!"
Ez a Direct Marketing.
Látsz egy fantasztikus lányt egy partyn.
Odamész hozzá és megszerzed a telefonszámát.
Másnap felhívod és azt mondod:
"Szia !Fantasztikus vagyok az ágyban!"
Ez a Telemarketing.
Barátaiddal vagy egy partyn és
meglátsz egy fantasztikus lányt.
Egyik barátod odamegy hozzá és rád mutatva
így szól" Ő fantasztikus az ágyban!"
Ez a Reklám.
Beülsz az autódba,lassan hajtasz a városban,
s a lehúzott ablakon át minden
járókelőnek odakiabálod:
"Fantasztikus vagyok az ágyban!"
Ez a Spam(kéretlen reklámküldemény)
Látsz egy fantasztikus lányt a partyn.
Fölállsz,megigazítod a nyakkendőd,odamész hozzá
és töltesz neki egy italt.Kinyitod neki az ajtót,
felveszed a táskáját,miután ő elejtette.
Felajánlod,hogy hazaviszed,majd ezt mondod:
"Mellesleg ,fantasztikus vagyok az ágyban!"
Ez a Public Relations(PR)
ÉS ITT A LÉNYEG!!!
Látsz egy fantasztikus lányt egy partyn.
Ő odamegy hozzád és így szól:
"Hallom,fantasztikus vagy az ágyban!"
Ez a Brand Recognition(Márkafelismerés).
És ha az aktus után azt mondja:
"Hááát,tényleg fantasztikus vagy az ágyban!"
Akkor az a vásárlói elégedettség.
És ha hozzád megy,az a márkahűség!”
Forrás : anieta87.multiply.com
És mielőtt bármiféle rossz gondolatok irányába terelődne a téma…és mivel csaknem mindent tudunk a marketingről…joggal felteheted a kérdést kedves olvasóm, hogy akkor mit is kellene csinálni, ha valaki marketinggel akar foglakozni …netalán vállakozásában marketing eszközök segítségével szeretne nagyobb forgalmat, több vevőt, esetleg több bevételt megvalósítani ?
Hát kezdjük az elején…
Ha egy közeli családtagnak ajándékot szeretnél vásárolni, mit teszel ?
Biztosan nem mondod, hogy „vedd meg magadnak, úgyis te tudod mit szeretnél legjobban”, hanem finoman kikérdezed a többi családtagot, hogy MIT SZERETNE az érintett….utána elemzed az összegyűjtött információt, és kiválasztod azt az ajándékot, amiről úgy gondolod,hogy a legjobban megörülne... majd ezután megnézed, mennyi pénz van a pénztárcádban – mekkora a vásárlóerőd…és amikor e két elemet összhangba hozod, akkor megveszed az ajándékot, becsomagolod…és virággal a kezedben, csillogó szemekkel átadod …és tudatlanul, de mégis marketing eszközöket használtál célod eléréséhez…ugye milyen egyszerű.
A gazdaságban ez egy kicsit durvább formában valósul meg, mivel a résztvevők szükségleteinek kölcsönös kielégítése is más jellegű. Sokak szerint a marketing csak egy módszer a vállalkozás pénzügyi céljainak megvalósításásra…azonban az ilyen jelszavak a piacon nem állják meg a helyüket…az is igaz,hogy a profitot az árakkal lehet növelni a „végtelenségig”, csak közben a vevők igényei nem elégülnek ki…és akkor mi történik ? A vevő nem fog tovább nálunk vásárolni…elmegy a konkurenciához…ilyen egyszerű.
De vegyünk egy konkrét példát : az egyik utazási iroda, a nyári szabadságukat töltők számára, csoportos kirándulást szervez valamelyik tengerpartra. Az árkialakítás előtti elemzésekből arra a következtetésre jutnak, hogy mivel csökkent a potenciális vevők vásárlóereje, az olcsóbb kirándulóhelyek közül kell választani. Megállapítják a szervezett kirándulás árát 100 utas számára…és mi történik most ? …ha jó volt a felmérés és jelentkezik 100 utas…elegendő lesz a bevétel a fix költségekre és a fizetésre…ha 200 utas jelentkezik, akkor nagyobb fizetés lesz, és marad pénz a vállalkozás továbbfejlesztésére is….de ha rossz volt az értékelés, a turista kirándulás nem lesz eléggé atraktív és mellesleg drága is lesz…hát jobbik esetben... jelentkezni fog 80 utas... akkor pedig biztosan veszteséggel fogják zárni a szezont...és akkor HOGYAN ?
Ha hosszú távon a piacon szeretnél maradni, akkor a vevő gondolatmenetét is végig kell gondolnod: a vevő, a jelen esetben a kirándulni induló utas, aki mielőtt döntene, hogy hová utazik, először megnézi a saját lehetőségeit…az egy főre eső kirándulás költségeit beszorozza családtagjainak számával…azután utánaérdeklődik,hogy milyen a hely és a szállás…mit kínálnak az alapvető szolgáltatás mellett. A kirándulás befejeztével értékeli, hogy azt kapott-e a pénzéért amit várt…jó volt -e a szállás és az étkezés, milyen volt a pláza…volt -e lehetőség szórakozásra és az drága volt -e…milyen volt az utazás…és mindezen múlik, hogy jövő évben mielőtt utazni akarna hogyan jut eszébe majd a mi utazási irodánk …újra bekopog majd az ajtónkon…vagy minden barátjának, ismerősének azt meséli, hogy "menekülj ettől az utazási irodától".
És ez a különbség az eladás és a marketing között. Ez a példa más területeken is alkalmazható…de az ügyvitel egyensúlya más tényezőkön is múlhat. ..van ahol sokat számít a vevő vásárlás utáni támogatása…például javítási szerviz biztosítása…de sok termék esetében irracionális tényezők is közbejátszanak mint amilyen az ízlés, előitélet,divat…de ezekről majd egy másik alkalommal fogok írni .
Remélem sikerült egy kicsit bevonni téged a marketing rejtelmeibe.
Szép napot kívánok !
Vastag László
Magyarkanizsáról