Gondolkodók Klubja

" Mindenki tudja,hogy bizonyos dolgokat nem lehet megvalósítani, mígnem jön valaki, aki erről nem tud, és megvalósítja." Albert Einstein

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Hozzászólások

  • Benke Miklos Zoltan: www.youtube.com/watch?v=HX5aRzXUzJo ..ez is a marketing része.. :) (2014.09.17. 10:54) Mi is az a marketing ?
  • Bölcs_Elek: A jó tündér azt mondja a nyuszikának: - Teljesítem két kívánságodat. - Legyen inkább három! Hiszen... (2011.06.07. 15:48) Korunk közgazdasági axiómái 2.
  • Gondolkodók Klubja: BOLDOG, BÉKÉS ÉS ÁLDOTT HÚSVÉTI ÜNNEPEKET KÍVÁNOK MINDEN OLVASÓMNAK ! (2011.04.21. 22:13) TARTALOMJEGYZÉK - ÖSSZEFOGLALÓ
  • travian arany ingyen: Fantasztikus! (2011.03.14. 04:22) Az idő
  • Bölcs_Elek: Sikerekben gazdag, boldog új évet kívánok én is neked Laci ! Köszi a sok tartalmas bejegyzést ! Bí... (2011.01.01. 21:50) Az üzleti terv elkészítése - 4

AMIRŐL ITT OLVASHATSZ

Látogatói statisztika

Tervezés és stratégia – I/2.

2008.09.19. 23:16 - Gondolkodók Klubja

Folytatjuk tovább jelen helyzetünk és pozíciónk elemzését, amely nélkülözhetetlen a sikeres terv elkészítéséhez.

A portfolió mátrix

 

Megmutatja, hogy mely termékek vagy szolgáltatások, ill. vevő/szegmens csoportok kínálják a legjobb esélyt a kereskedelmi sikerre.

Azt is segít eldönteni, hogy mely termékek, ill. szolgáltatások érdemelnek befektetést pénzügyi-, és vezetési értelemben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A stratégiai üzleti egységeinek portfolió mátrixának elkészítéséhez kövesse az alábbi instrukciókat:

Sorolja fel egy papírlapon a piaci szegmenseit és döntse el, hogy melyek a legvonzóbbak. (Ezek a szegmensek lehetnek országok, részlegek, piacok, képviseletek, ügyfelek, stb.) Ehhez a döntéshez figyelembe kell vennie az alábbi tényezőket:

- a piac mérete

- a piac jelenlegi és várható növekedése

- az elérhető ár

- jövedelmezőség

- a kielégítendő szükségletek fajtái

- a verseny erőssége minőségi és mennyiségi értelemben

- az adott üzleti tevékenység támogatottsága

- technikai fejlődés, stb.

                                        

Képzeljen el egy hőmérőhöz hasonló mérőműszert, amelyik nem a hőmérsékletet, hanem a piac előnyös tulajdonságait méri. Minél többet mutat, annál vonzóbb az adott piac.

Helyezze el ezeket az információkat a portfolió mátrixban.

Ezután húzzon egy szaggatott vízszintes vonalat a legfölsõ piactól kiindulva

Most gondolkozzon el azon, hogy mennyire jól felszerelt a stratégiai üzleti egysége ahhoz, hogy ezzel a legvonzóbb piaccal foglalkozzon.

Egy sor kérdést kell megválaszolnia ahhoz, hogy megállapítsa cégének üzleti erősségeit, pl.:

-   a megfelelő termékkel dolgozunk?

-   mennyire vagyunk ismertek a piacon?

-   milyen az image-ünk?

-   elég felkészültek vagyunk technikailag?

-   mennyire vagyunk közel az adott piachoz?

-   milyen a helyzetünk a versenytársakhoz képest?

 

Ennek az elemzésnek az eredményeképpen el tudja majd helyezni magát az adott piacon, kiválasztva egy pontot a mátrix vízszintes skáláján. (A skála bal oldalán elhelyezkedő stratégiai üzleti egységek sok üzleti erősséggel bírnak, míg a jobb oldalon elhelyezkedők kevéssel.) Húzzon egy függőleges vonalat ebből a pontból, (ahogy azt az alábbi ábra mutatja) úgy, hogy metssze a vízszintes vonalat.

Most rajzoljon köröket a metszéspontokba úgy, hogy a körök átmérője arányos legyen az adott szegmens összforgalomból való részesedésével.

Most jelöljük az adott körök 3 év múlva elfoglalt helyét és becsült méretét (kék körök).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nem maradt más hátra, mint a SWOT-ok összegzése egy arra alkalmas formátumban, amely segít világosan látni az általános pozíciónkat, és a különböző szegmensek relatív fontosságát a szervezet egészének szempontjából.

 

Hogyan határozzuk meg a stratégiai célokat a SWOT alapján?

 

Védekező ( conversion ) stratégia egy részterület gyengeségeit vizsgálja úgy, hogy elemzi a problémahalmazt tovább súlyosbító várható veszélyeket.

A gyengeségekből és a veszélyekből áll össze az a megoldandó problémahalmaz, aminek megváltoztatását célozza a védekező stratégia.

Támadó ( matching ) stratégia az erősségeket veszi számba, és épít az ezek kiaknázását segítő esélyekre. Olyan erősség azonban nem jelentheti a támadó stratégia részét, amelyet külső tényezők ( veszélyek ) várhatóan erodálnak.

Változásorientált célok alkalmazása során a kedvező külső lehetőségek és gyengeségek felhasználásával csakis jól meghatározott preferencia-sorrend alapján szabad változásokat kezdeményezni a kedvező külső trendeket meglovagolva, a meghatározó gyengeségek teljes vagy részleges felszámolását követően.

Diverzifikált fejlesztések a veszélyek és erősségek közös területére esnek, elég kockázatosak, ez a típusú fejlesztés nagy körültekintést igényel. Főleg akkor van értelme ezekkel a területekkel foglalkozni, ha az első negyedbe tartozó offenzív stratégiát igénylő területek nem nagyon léteznek.

 

Porter-féle versenyhelyzet elemzés

 

 

Nem a vállalatoknak, hanem az üzletágaknak vannak versenytársaik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Piacra újonnan belépők (veszélyes mert nem ismerjük)

 

POZÍCIÓNKAT VESZÉLYEZTETI, HA:

-alacsony a tőkeigény-küszöb

-kicsi a márkanév/franchise hűség és igény

-közismert a technológia

-elosztási csatornákhoz jutás egyszerű és olcsó

-közismertek az információk a termékekről és vevőkről

-könnyen értékesíthetők és általánosan használhatók az állóeszközök

-az üzletvitel másoktól nem függ

POZÍCIÓNKAT ERŐSÍTI, HA:

-magas a vállalkozás tőkeigénye

-márkanévhez jutás bonyolult, de alapvetően fontos

-szabadalmaztatott technológia és know-how

-korlátozottak a lehetőségek az elosztási láncban

-korlátozottak a piaci információk és elosztási csatornák

-esetleges bukás esetén a specializált gyártósorok miatt nehéz kiszállni

-kemény szerződéses fegyelem, másoktól jelentős a függés

 

2. Beszállítók általi fenyegetettségünk

 

POZÍCIÓNKAT VESZÉLYEZTETI, HA:

-a beszállítóink koncentráltak és gyakran egyeztetnek, össze-beszélnek (árak)

-a felvásárláskor egyedi terméket/szolg-t igénylünk

-a beszállítók tudják a mi (előre történő) integrációtól való függésünket

-nehéz gyorsan beszállítókat találni azonos feltételekkel

-a beszállítás kiépítése idő/tőkeigényes

POZÍCIÓNKAT ERŐSÍTI, HA:

-sok az egymással is versenyhelyzetben lévő beszállító

-tömegterméket vásárolunk

-a beszállítókat is fenyegeti a saját (hátrafelé) történő integrációjuk

-liberalizált kereskedelem miatt importálunk és szolgáltatások is könnyen elérhetők

 

3. Vásárlók általi fenyegetettségünk

 

POZÍCIÓNKAT VESZÉLYEZTETI, HA:

-vásárlóink koncentráltak és jól szervezettek

-egyes vásárlók eladásunkból döntő mennyiségben vásárolnak

-a vásárlóink tudatában vannak a mi hátrafelé történő integrációs kényszerünknek

-sok a miénkhez hasonló termék/szolgáltatás

-kicsi v. negatív a piaci növekedés

-kihasználatlanok a kapacitásaink

POZÍCIÓNKAT ERŐSÍTI, HA:

-vásárlókörünk diverzifikális

-piacvezető pozícióban vagyunk (marketing/techn./pénzügy/stb.)

-tudatában vagyunk egyes vásárlóink előre történő integrációs kényszerének

-egyedi termékeink is vannak, melyeket csak mi gyártunk

-gyorsan nőnek a piaci igények

-differenciált termékskálával rendelkezünk

 

4. Meglévő konkurencia fenyegetése

 

POZÍCIÓNKAT VESZÉLYEZTETI, HA:

-versenytársaink erősebbek (tőke/techn./piacismeret/stb.)

-nem ismerjük versenytársaink stratégiai elképzeléseit

-sok a mienkhez hasonló vállalat a piacon

-magasak a fix költségeink

-kihasználatlanok a kapacitásaink

-nem tudjuk, mit akarunk

-vezetésünk nem egységes

POZÍCIÓNKAT ERŐSÍTI, HA:

-piacvezető pozícióban vagyunk (marketing/techn./pénzügy/stb.)

-konkurencia megosztott és ismerjük céljaikat

-egyediek vagyunk, nincs v. kevés hasonló vállalat létezik

-alacsonyak a fix költségeink

-differenciált termékskálával rendelkezünk

-márkaneveink vannak

-kőkemény stratégiával és ehhez megfelelő emberi erőforrásokkal rendelkezünk

 

5. Helyettesítő termék/szolgáltatás

 

POZÍCIÓNKAT VESZÉLYEZTETI, HA:

-termékeink/szolgáltatásaink könnyen helyettesíthetők

-a hely. termékhez kapcsolódó járulékos költségek alacsonyak

-a hely. termék gyártása egyébként egyszerű és nyereséges

-ha a hely. termékhez más szolgáltatások is kapcsolhatók, így ellenfeleink szövetségbe  

-tömörülhetnek

-ha termékünk életgörbéje egyébként is már a hanyatló szakaszába érkezett

POZÍCIÓNKAT ERŐSÍTI, HA:

-termékeink/szolgáltatásaink nehezen vagy egyáltalán nem helyettesíthetők

-az új termék bevezetéséhez magas költségek járulnak, ami miatt bevezetése gazdaságtalan

-a hely. termékek nem nyereségesek és/vagy piacra bevezetésük kockázatos

-a hely. termékhez magas fejlesztési költségek tartoznak és nem alakultak ki iparági  

  szabványok

-ha a termék „sztár” v. „fejőstehén” pozícióban van

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Folytatás a következő részben.

 

Szép napot kívánok !

                                                                                        Vastag László

                                                                                     Magyarkanizsáról

 

 

 

 

Források:

 

www.oki.hu

Sziklai István: Stratégiai tervezés alapjai

www.cogenthungary.hu

www.okoiskola.hu

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vastag.blog.hu/api/trackback/id/tr22672238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bölcs_Elek 2009.11.06. 21:15:26

A versenyhelyzet elemzése is emberi hozzáálllás/tapasztalat kérdése :

Két cipőügynök Afrikába utazik új piacokat felderíteni. Egy pár nap múlva mindketten e-mailben számolnak be a hazai vállalatnak.
Az egyik ezt írja:
"A következő géppel hazautazom. Itt nem lehet cipőt eladni, mindenki mezítláb jár."
A másik ezt írja:
"Afrikában korlátlanok a lehetőségeink. Senki sem hord még cipőt."
süti beállítások módosítása