Gondolkodók Klubja

" Mindenki tudja,hogy bizonyos dolgokat nem lehet megvalósítani, mígnem jön valaki, aki erről nem tud, és megvalósítja." Albert Einstein

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Hozzászólások

  • Benke Miklos Zoltan: www.youtube.com/watch?v=HX5aRzXUzJo ..ez is a marketing része.. :) (2014.09.17. 10:54) Mi is az a marketing ?
  • Bölcs_Elek: A jó tündér azt mondja a nyuszikának: - Teljesítem két kívánságodat. - Legyen inkább három! Hiszen... (2011.06.07. 15:48) Korunk közgazdasági axiómái 2.
  • Gondolkodók Klubja: BOLDOG, BÉKÉS ÉS ÁLDOTT HÚSVÉTI ÜNNEPEKET KÍVÁNOK MINDEN OLVASÓMNAK ! (2011.04.21. 22:13) TARTALOMJEGYZÉK - ÖSSZEFOGLALÓ
  • travian arany ingyen: Fantasztikus! (2011.03.14. 04:22) Az idő
  • Bölcs_Elek: Sikerekben gazdag, boldog új évet kívánok én is neked Laci ! Köszi a sok tartalmas bejegyzést ! Bí... (2011.01.01. 21:50) Az üzleti terv elkészítése - 4

AMIRŐL ITT OLVASHATSZ

Látogatói statisztika

A pénz és pszichológia

2009.03.01. 14:26 - Gondolkodók Klubja

Az üzleti élet pszichológiája avagy mennyit érhet egy  20 dolláros bankjegy

 

 

 

Régóta ismeretes, hogy a reklám, marketing, vezetés, tréning, motiváció és tárgyalás témaköreinek elméleti alapjai nagyrészt a pszichológiából származnak. Éppen ezért van szükség az üzleti élet megértéséhez a pszichológia üzleti életben játszott szerepének megértésére. De igaz ez megfordítva is : az üzleti élet vizsgálata hozzásegíti a pszichológusokat egyes alapvető pszichológiai folyamatok jobb megértéséhez.

Nem haszontalan néhány példa segítségével is szemléltetni, miképpen változtathatja meg a pszichológia az üzleti tevékenységekről kialakított hagyományos közgazdasági nézőpontot. Kezdjük talán azzal az elképzeléssel, mely szerint a „piacok” működése „racionális”, és a javakat hatékonyan osztják szét. A piac egy típusa az aukció is, ahol lehetséges vevők tesznek ajánlatot egy termék vagy szolgáltatás megvásárlására, ahol a legjobb ajánlatot tevő személy lesz a győztes, és ő fizeti meg az ajánlott árat az eladónak. Az aukció biztosítja, hogy az kapja meg a terméket, aki a legjobban „akarja”, és ebben az esetben az „akarja” annyit tesz, hogy „hajlandó a legtöbbet fizetni érte”. Aukciókat tehát széles körben alakalmaznak, például házak, régiségek, festmények, a műsorszóró frekvenciák ( rádió- vagy televíziócsatornák számára ) vagy talajfúrási jogok értékesítése esetében. Még internetes aukciók is léteznek, amelyek lehetővé teszik, hogy a licitációk a világ minden tájáról, akár Magyarországról ajánlatot tegyenek egy Sydneyben vagy éppen Hongkongban árverésre bocsátott tárgy megvételére.

Mivel járulhat tehát hozzá a pszichológia az aukción részt vevők viselkedésének megértéséhez ? Vegyünk két példát !

Először is az aukción részt vevők némelyike egy idő után sokkal inkább a „nyerésre” koncentrál, mintsem arra, mennyit is ér valójában az adott termék. Nagy veszélyt jelent ez mindenki számára, aki aukción vesz részt !  A nyereség vágya arra sarkallhatja a licitálókat, hogy csak azért emeljék ajánlataikat, hogy elkerüljék a vereséget, s e folyamat eredményeképpen a nyertes végül is túl sokat fizet majd.

A fenti folyamatok jól ismert illusztrációját adja az a játék, amelyben egy 20 dolláros bankjegyet bocsátunk aukcióra. ( A játék szabálya ebben az esetben az, hogy a két legjobb ajánlatot tevő résztvevőnek kell az ajánlatának megfelelő összeget kifizetnie. )

Kérdés, hogy mennyit hajlandók kifizetni az emberek egy 20 dolláros bankjegyért.

A gyakorlat azt igazolja, hogy 20 és 70 dollár közti összeget, de ismereteink szerint a legjobb ajánlat 204 dollár volt.

Mindezt egy 20 dolláros bankjegyért !

„Racionális” dolog ennyit fizetni valamiért, aminek az értéke pontosan ismert ?

Természetesen nem. Akkor viszont a helyzet pszichológiáját kell megértenünk.

Mindennekelőtt akkor értelmezhető ez a viselkedés, ha feltesszük, hogy a cél a másik licitáló feletti győzelem. Ha teszem azt  25 dollárt ad valaki a 20 dollárosért, akkor a költség 5 dollár, de lehet, hogy megért neki 5 dollárt az a jó érzés, amit az ügylet okozott. Másrészt vegyük figyelembe magát a helyzetet, amiben ilyenkor a licitálók vannak !

Tegyük fel, hogy 16 dollárt ajánlott valaki a 20 dolláros bankjegyért ( ami racionális dolog ), valaki más pedig 17 dollárt ajánl ! Ebben az esetben el kell dönteni, mi jobb : veszíteni 16 dollárt, vagy ajánlani 18-at. Hogy ebben a helyzetben mi a racionális, az nem egészen egyértelmű. Belekerül ugyanis az illető egy eszkalálódó helyzetbe, és a lehetséges választások egyike a biztos veszteség, a másik a továbblicitálás annak reményében, hogy a másik fél adja fel hamarabb. A másik fél azonban ugyanezzel a problémával néz szembe, és valószínűleg ugyanúgy is dönt majd, vagyis emeli az ajánlatot. Az ár ily módon könnyedén 20 dollár fölé szökken. Első pillantásra talán nem tűnik „racionálisnak”, mégis belátható, hogyan haladhatja meg az ajánlat az eladott tárgy  egyértelműen megállapítható értékét.

Vegyünk egy másik példát !

Felajánlunk, egy érmekkel részben feltöltött üveget, eladásra, a legtöbbet ígérő vevőnek.

Csak mi tudjuk, mennyit érnek az üvegben lévő fémpénzek, mivel előzőleg megszámoltuk őket. Amikor a résztvevők becslést tesznek az üveg és a tartalma értékére vonatkozólag, akkor egyesek túl-, mások alulbecsülik az értéket. Itt – ellentétben a 20 dollárossal – az üveg „igazi” érétéke nem ismert, pontosabban csak mi ismerjük, mi pedig nem áruljuk el a résztvevőknek.

Csak a legmagasabb összeget felajánlónak kell fizetnie.

Mi történik tehát ?

Előreláthatólag mindenki úgy gondolja, hogy pontos becslést adott ( ezt hívjuk „túlzott bizonyosságérzésnek” ).

Kik ajánlanak sokat ?

Azok akik hajlamosak túlbecsülni az üveg értékét. A győztes pedig vagy az, aki a leginkább túlbecsülte azt, vagy pedig az, aki a leginkább „győzni” akart.

Általában az történik, hogy az emberek jóval többet fizetnek, mint amennyit az üveg valójában ér – ezt hívjuk a „győztes átkának”.

Előfordult, hogy 15 dollárt ajánlottak egy 5 dollárnál kevesebb érmét tartalmazó üvegért. Mindez talán nem jó üzlet és gyatra közgazdaságtan, de a problémát okozó, mögöttes pszichológiai folyamatot elég könnyű megérteni. Ha pedig megértettük, akkor a győztes átka kiküszöbölhetővé válik.

Az üzlet végeredményben emberi tevékenység. Nem is kellene talán meglepődni, hogy a pszichológiai szabályszerűségek az üzleti élet szinte minden területére alkalmazhatók. E szabályszerűségek kapcsolatban vannak a racionalitás elméleteivel, valamint a jóról és rosszról kialakított erkölcsi szemléletünkkel is. A pénz, tulajdon, fogyasztás, reklám és munka normáit ugyanazon szocializációs folyamatok segítségével sajátítjuk el, mint a család, az egyház és a kultúra normáit. Az üzleti élet jelentős része áll mások befolyásából, történjen az vezetés, meggyőzés, mintaadás vagy reklám segítségével. A befolyásolás megértése pedig hosszú ideje a szociálpszichológia legfontosabb feladatai közé tartozik. A pszichológia tudománya számára nagy kihívást jelent annak kimutatása, hogyan alkalmazhatók a pszichológiai szabályszerűségek az üzleti élet különféle területein. Az üzleti élet résztvevői számára pedig az jelenti a kihívást, hogy kellőképpen értékeljék a pszichológia megértésének hasznát.  

 

 

Szép napot kívánok !

                                                                                        Vastag László

                                                                                     Magyarkanizsáról

 

Források:

Gazdaság-pszichológia – OSIRIS TANKÖNYVEK

Szerkesztette Hunyady György –Székely Mózes

Egy könyv amely több mint egy könyv,

amely minden közgazdász asztalán ott kell,

hogy ékeskedjen.


 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vastag.blog.hu/api/trackback/id/tr52973344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TBALAZS · http://eloszto.blog.hu 2009.03.01. 19:38:07

Értem a pszichológiát, és mint kozgazdaságtannal foglalkozó ember végképp értem mi köze van a kettőnek egymáshoz. De nem értem racionálisan miért vesz valaki egy 20 dollárost 200 dollárért?! Valahogy nem áll össze. Értem a tőzsdén túlpörgést, mert mindenki máshogy itéli meg egy részvény vagy nyersanyag aktuális árát. Ugyanez a helyzet egy festménnyel vagy műtárggyal, mert más értéket jelent egyiknek mint a másiknak. De a 20 dollár az 20 dollár. Vagy tévedek?

Gondolkodók Klubja 2009.03.01. 21:47:24

Éppen ez benne az izgalmas, hogy az emberek különböző helyzetekben különböző pszichológiai hatás, befolyása alatt állnak, és a 20 dollárért hajlandóak sokkal többet is fizetni.
Ha nem voltál még licitáláson, akkor nehéz ezt megérteni.
Én egy pár éve irodai bútort vásároltam egy liciten, ahol a hat széket hat különböző áron vásároltam meg, és a legrosszabb állapotban lévőért fizettem a legtöbbet. Mindamellett két íróasztalt is vásároltam, amelyek közül a rosszabbikért kétszer annyit fizettem.
A 20 dolláros esete csak egy iskolai példa arra, hogy mennyire hajlamosak vagyunk valamiért, amiről tudjuk, hogy nem ér annyit, magasabb árat is fizetni (de az említett szakkönyv sok mindent részletesen taglal ezzel kapcsolatban csaknem ezer oldalon keresztül, amelyet érdemes lapozgatni, mert sok mindent megértünk utána korunk mivoltáról és változásairól).
Vajon a jelen pénzügyi válság nem valami hasonló, éveken át tartó, pszichológiai "játék" eredménye ?

Szép napot !

Vastag László

TBALAZS · http://eloszto.blog.hu 2009.03.01. 22:06:53

Aukcióztam már, szóval tudom milyen az :) De most már értem, hogy ez csak egy iskolapélda. Abszolult értem a belelovalt emberek érzéseit és a túlpörgést. Nem egyszer láttam ebay-en, hogy mennyire túlemennek az ésszerű határokon bizonyos helyzetekben.

Ugyanez a dolog vezetett ide egyébként a gazdaságban is. Amikor olyan emberek kezdik a tőzsdét mozgatni akik nem értenek hozzá, akkor szabadul el a pokol. Ez sajnos elkerülhetetlen és időről-időre bekövetkezik.

Szép napot Neked is.

Balázs

Gondolkodók Klubja 2009.03.02. 15:43:43

Ez egy "kis játék" a 20 dollárossal, amelyen keresztül meg lehet érteni a pszichológiai oldalát annak a ténynek, amikor a racionális közgazdasági kategóriát a pszichológiai értékrendek bírálják felül...ki kell próbálni a gyakorlatban, és akkor szembesülhetünk egy érdekes lelki vívódással, egy "komoly" döntés meghozatala előtt...és megtanulhatjuk a "győztes átkát" elkerülni üzleti vállalkozásunk mindennapjaiban.
Ki kell próbálni szerintem egy 100 forintoson vagy 100 dinároson, egy olyan körben, ahol hajlandóak egy ilyen "játékra", ahol a 100-asért lehet licitálni. Ne feledd a játékszabályt :
"a két legjobb ajánlatot tevő résztvevőnek kell az ajánlatának megfelelő összeget kifizetnie"

Köszi, hogy itt jártál és köszi a kommentet !

Vastag Laci

chikyb · http://pcinfogb.wordpress.com/ 2009.03.02. 22:09:14

Érdekes írás, tetszett. Csak mostanában vettem észre ezt az oldalt, de lehet ide megéri többször is benézni.

Gondolkodók Klubja 2009.03.03. 21:56:05

@chikyb: Örölök, hogy itt jártál és számodra is érdekeset/hasznosat találtál. Várlak legközelebbi bejegyzésemnél is...de addig is, ha van időd, akkor lapozgass bele az előző bejegyzésekbe...előre is KÖSZI !

Vastag Laci

chikyb · http://pcinfogb.wordpress.com/ 2009.03.06. 10:46:44

@Gondolkodók Klubja: Igen jónak találom a bejegyzéseket, már többet is elolvastam és gondolom ezután is fogom.
Üdv.

Károly Vajdaságból · http://marketingblog.blog.co.yu 2009.03.07. 20:07:33

Kedves László!
Nagyon jó témát választottál. Az itt felvett kérdések nagyon sok embert foglalkoztatnak. Ha sikerül megtalálnod vagy legalább közelebb jutni annak magyarázatához, hogy miért vásárolunk néha érték felett, és miért van, hogy máskor pedig még a reális értéket sem vagyunk hajlandóak kifizetni, akkor lényegesen növelheted az eladásaidat.
Az emberek nem racionálisan döntenek a vásárlásról. Érzelmi alapon döntenek. A „Miért pont ezt?”, „Miért pont tőled?”, „Miért pont most?” kérdéseket, ha kielégítően megválaszoljuk, akkor megadtuk azt a három különleges okot, amivel már megindokolható bármilyen vásárlás. De ez csak az indoklás. A valódi vásárlási döntés máshol születik. Az érzelmek szintjén.
Ennek a blognak nem véletlenül Gondolkodók Klubja a címe. Itt gondolatébresztő bejegyzéseket és hozzászólásokat olvashatunk. Pontosan ezért szeretek ide járni. Jó itt elidőzni és rendezni a gondolataimat.
Köszönöm

Szép napot és bőséges bevételt kíván
Károly Vajdaságból
süti beállítások módosítása